Er HVO for grønt til at være sandt?
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) vil nu undersøge, om biobrændstoffet HVO virkelig er så godt, som producenterne hævder.
Derfor sætter organisationen gang i en omfattende test med deltagelse af de fire største lastbilimportører i Norge.
Fx hævder Statoil, at det syntetiske biodrivstof HVO100 fungerer mindst lige så godt som traditionel diesel, året rundt, på alle nyere lastbilmotorer. Samtidig ligger CO2-udslippet på ca. en fjerdedel af almindelig diesel.
»Hvis samtlige af NLF’s medlemmer, som tanker hos Statoil, byttede til HVO100 i dag, kunne vi fjerne 350.000 ton CO2 fra det norske klimaregnskab. Men for at gøre det må vi vide, om brændstoffet fungerer, som det skal. Derfor sætter NLF gang i en langtidstest for at finde ud af, hvordan HVO fungerer i reel brug med norske lastbilchauffører bag rattet,« skriver NLF i en pressemeddelelse.
I testen deltager Scania, Volvo, Mercedes-Benz og MAN. De tre første har godkendt HVO til deres Euro 6-motorer, mens MAN forventer at komme med en formel godkendelse inden for de næste måneder.
Fire lastbiler deltager i projektet, som startes 1. marts. De tankes med HVO100 og sendes ud på de norske veje i tre måneder.
Undervejs bliver data fra lastbilerne løbende logget, og parametre som udslip, forbrug og køremønster vil blive analyseret og sammenlignet med tilsvarende køretøjer, som bruger konventionel diesel. Chaufførerne skal også interviewes for at finde ud af, om de har mærket forskel undervejs.
Resultaterne offentliggøres på den norske branchemesse Transport 2016 9. juni i Lillestrøm.
[add:516]