DAF voksede igen i Europa
Med en markedsandel på 14,6% forstærkede DAF sin position yderligere inden for det tunge segment på det europæiske lastbilmarked i 2015. Året før havde DAF en markedsandel på 13,8 %.
DAF oplevede en vækst i markedsandelen på de store lastbilmarkeder, som f.eks. Tyskland (10,8% markedsandel), Storbritannien (23,9%), Spanien (11,3%), Polen (18,9%), Holland (29,4%) og Tjekkiet (17,2%). I Frankrig og Italien lagde markedsandelen sig stabilt på henholdsvis 12,0% og 10,2%. Inden for det tunge segment er DAF markedsførende i Holland, Storbritannien, Polen og Ungarn. I Belgien og Tjekkiet er DAF markedsførende på trækkermarkedet.
I 2015 registrerede DAF ca. 39.400 køretøjer i det europæiske segment for tunge lastbiler, hvilket er en stigning på 26% sammenlignet med de mere end 31.200 lastbiler fra året før. Totalmarkedet for tunge erhvervskøretøjer steg med ca. 19% til mere end 269.000 køretøjer sammenlignet med lidt over 226.000 i 2014. I år forventer DAF, at det europæiske marked for tunge lastbiler vil ligge mellem 260.000 og 290.000 køretøjer.
Det lette lastbilsegment
Inden for det lette segment – hvor DAF tilbyder LF-modellen – er det europæiske lastbilmarked steget med mere end 5% i 2015 til 49.000 køretøjer (2014: 46.500). DAF oplevede en lille stigning i sin markedsandel for denne 6 til 16-tons klasse fra 8,9% i 2014 til 9,0% i løbet af det forgange år. En af de vigtigste faktorer var DAFs succes i Storbritannien, hvor der blev opnået en markedsandel på mere end 36% inden for LF-segmentet.
Yderligere vækst uden for EU
DAF har også forstærket sin markedsposition yderligere uden for EU. DAF har gjort sit indtog i Malaysia og Colombia. I Taiwan blev der åbnet en ny produktionsfabrik med det mål at fordoble produktionskapaciteten for LF-, CF- og XF-modellerne. DAF er med en markedsandel på 17,8% det største europæiske mærke i Taiwan.
DAF-fabrikken i den brasilianske by Ponta Grossa har øget produktionen og påbegyndt samling af den alsidige CF-serie og PACCAR MX motor. DAF introducerede sin fulde Euro 6 serie i Tyrkiet, hvor de nye emissionskrav trådte i kraft d. 1. januar 2016.
[add:514]