Intern ballade i vognmandsorganisation
Åben strid er brudt ud mellem de to øverste personer i den daglige ledelse af vognmandsorganisationen IRU (International Road Transport Union).
Generalsekretæren i IRU, Umberto de Pretto (tv. på billedet), og vice-generalsekretæren, Marek Retelski (th. på billedet), er røget ud i en magtkamp om ansvaret for IRU’s primære indtægtskilde: TIR-systemet.
Marek Retelski har i en årrække været ansvarlig for IRU’s administration af TIR-systemet, men for nylig har generalsekretær Umberto de Pretto valgt at fjerne ansvaret for TIR fra IRU’s næstkommanderende. Det har fået Marek Retelski til at informere IRU’s medlemmer om sagen.
»Jeg har kategorisk afvist beslutningen, som jeg anser som utidig, uhensigtsmæssig og risikabel for IRU,« skriver Marek Retelski i en email til medlemsorganisationerne.
Stor indtægtskilde
Marek Retelski fremhæver, at IRU’s TIR-team siden 2010 har brugt mange kræfter på at forbedre og yderligere udbrede TIR-systemet, som i dag står for mere end 95 procent af IRU’s indtjening.
»Det er uheldigt, at dette arbejde bliver sat i fare af denne ensidige beslutning,« skriver Marek Retelski.
Om der fortsat er plads til både generalsekretæren og vice-generalsekretæren i IRU efter blotlæggelsen af den åbne strid i IRU, er et åbent spørgsmål – og Marek Retelski antyder i sin mail til medlemmerne også muligheden af et exit fra IRU.
»Jeg kan love jer, at uanset min funktion i fremtiden, inden for eller endda uden for IRU, så jeg vil fortsætte med at bruge al min energi på at støtte vores medlemmer og kolleger i udviklingen af alle IRU-aktiviteter,« lyder det fra Marek Retelski.
TIR-systemet er et globalt fortoldningssystem, som bl.a. sikrer, at transporter fra godkendte TIR-operatører hurtigere kan krydse grænser.
IRU er en international sammenslutning af vejtransportorganisationer og har bl.a. danske DTL og ITD blandt medlemmerne.
[add:467]