Plads til giganterne mellem Maribo og Tårs
Vejdirektoratets entreprenører har i det sene efterår haft travlt med at ombygge og tilpasse rundkørsler og kryds, så der bliver plads til de store modulvogntog på den ca. 30 km lange strækning mellem Maribo og Tårs på Lolland.
Nu er arbejdet slut, og Rute 9 er klar, så vejens giganter får en mere sikker vej til færgeforbindelsen fra Tårs og videre til Langeland og Fyn.
Det er en nyhed, der luner på direktionsgangen hos Sax-Trans i Sakskøbing, der er et af landsdelens store transportfirmaer. Her har administrerende direktør Flemming Werner Jensen fulgt vejarbejdet på strækningen med stor interesse.
Godt for branchen
»Det glæder mig, at det nu er lykkedes at få ruten gjort klar til vores modulvogntog. Det er virkelig noget, vi kan bruge. Jo flere vejstrækninger til modulvogntog, jo bedre for både omgivelserne og os i branchen,« siger Flemming Werner Jensen.
To modulvogntog kan erstatte tre almindelige lastbiler og udover at gavne miljøet og trafiksikkerheden, så øger det også vognmandens effektivitet.
På den måde ser direktøren i Sax-Trans det også som et skridt i den rigtige retning for regionen.
»Med muligheden for at køre modulvogntog på flere strækninger i denne del af landet bliver det mere attraktivt for os at anvende modulvogntog. Især glæder det mig, at vi nu kan sende mere trafik til havnen i Tårs, så færgeruten kan blive styrket. Det er vigtigt for udviklingen på hele Lolland-Falster,« siger Flemming Werner Jensen.
Flere ruter på vej i år
Modulvogntog kræver mere plads at manøvrere på end andre lastbiler. Derfor har Vejdirektoratet siden 2008 ombygget store dele af statsvejnettet til modulvogntog, og nu er endnu flere strækninger på vej.
Udover ruten Maribo-Tårs, så har Vejdirektoratet for nylig åbnet for ruten Vordingborg-Stege. I løbet af 2016 forventer Vejdirektoratet at åbne for yderligere syv ruter på Sjælland:
Slangerup-Roskilde
Helsingør-Hillerød
Hillerød-Slangerup
Holbæk-Frederikssund
Hillerød Nord
Ballerup-Bagsværd
Ballerup-Kregme
Fakta om modulvogntog:
- Et modulvogntog er et op til 25,25 m langt vogntog koblet sammen af 2 eller 3 enheder såsom lastbil, anhænger, trækker, sættevogn eller kærre.
- Det må samlet veje op til 60 tons.
- Allerede nu findes der et omfattende vejnet, hvor modulvogntogene må køre som led i et forsøg frem til 2030.
Erfaringerne med modulvogntog viser at:
- Modulvogntog sparer transport i forhold til traditionelle sættevogne i forholdet 2:3. Dvs. to modulvogntog kan transportere gods svarende til tre almindelige vogntog.
- Modulvogntog giver ikke anledning til flere uheld.
- Transport af gods med modulvogntog forurener mindre, end hvis den samme mængde gods skulle transporteres med almindelige lastbiler.
Parterne bag Trafikaftalen i 2014 (S, R, SF, V, DF, K, og LA) har afsat 75 mio. kr. til at indrette dele af det statslige vejnet til kørsel med modulvogntog.
[add:512]