23948sdkhjf

Lastbilmærke er rykket en vægtklasse op

For blot fem år siden var der langt imellem de tunge lastbiler fra Iveco på de danske veje. Både i 2009 og 2010 blev der indregistreret færre end 50 Iveco Stralis, som dengang var den 15. mest solgte lastbil-model herhjemme.

Siden er der sket meget for de italienske lastbiler, og pr. 31. oktober er der allerede indregistreret 269 Iveco Stralis i år, hvilket gør den til den femte mest solgte lastbil i Danmark.

»Vi har været mere fokuserede omkring de tunge lastbiler,« forklarer general manager for Iveco North Europa and Baltics Lars Beck.

Han satte sig i direktørstolen i december 2013 – samme år som Iveco Stralis kunne pryde sig af at være International Truck of the Year, og siden da er det gået stærkt.

Tredobling på ét år

Målet i 2013 var at øge markedsandelen fra 2,4 til 7,5 % i løbet af tre år. Det mål var stort set nået allerede efter ét år, hvor Iveco endte på 7,4 % af markedsandelen i Danmark.

Lars Beck begrunder den positive fremgang med kvalitet og ydmyghed.

»Vi kommer fra en meget lav markedsandel, så vi forsøger at bevare noget ydmyghed. Vores produktportefølje er opdateret og anerkendt, og så har vi prøvet at dedikere vores organisation mere til de tunge lastbiler.«

Eurocargo blev årets lastbil

Tirsdag aften var der mere hæder til Iveco, da modellen Eurocargo blev kåret til International Truck of the Year på den franske transportmesse Solutrans.

Ligesom sin tungere storebror er salget af Eurocargo steget, og den markante fremgang giver en helt ny udfordring for producenten.

»Vi nåede vores mål hurtigere, end vi havde forventet, og nu handler det om at sørge for, at vores kunder genkøber Iveco-produkter. Vi vil stadigvæk gerne vokse, og vi har foretaget en række investeringer i vores organisation. Men det gælder også om at opnå noget stabilitet, så vi ikke ender som et elevatormærke,« siger Lars Beck.

Han har selv to bud på, hvorfor stadig flere vælger Iveco, når der skal nye lastbiler i flåden.

»Når vi får vores gamle kunder tilbage, skyldes det blandt andet, at de vælger deres lastbiler ud fra totaløkonomien. Når vores kunder laver en evaluering, kigger de meget på det, vi kalder TCO – altså Total Cost of Ownership. Her lægger man alle udgifter sammen og trækker tilbagekøbsprisen fra, og så kan man regne ud, hvad man har givet for hver kørt kilometer. Derudover er der en del kunder, der vælger os, fordi vores biler har en SCR-teknologi, som lever op til Euro VI-standarden.«

[add:505]

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297