Medbringertrucks skal ikke koste ekstra på Storebælt
En ny bekendtgørelse fra Trafik- og Byggestyrelsen betyder, at medbringertrucks ikke længere tæller med i den samlede længde af et vogntog.
I Storebælts betalingsanlæg er der i dag en 20 meters grænse, som skiller lastbiler mellem 10 og 20 meter fra køretøjer over 20 meter fx modulvogntog – og køretøjer på over 20 meter betaler en højere pris. Forvogn/hænger med en maksimal længde på 18,75 meter vil med monteret medbringertruck komme over grænsen på de 20 meter og derved skulle betale en højere pris.
A/S Storebælt har besluttet at fritage forvogn/hænger med denne længde for den dyrere takst for at imødekomme branchens argumenter om, at man ikke får mere gods med på enhederne, når man medtager medbringertruck.
»Vi kan godt se branchens dilemma, hvis man skal betale en højere pris for medbringertruck, og har derfor kommunikeret beslutningen om ikke at kræve den dyre takst til vores kunder. Vi har fået mange positive tilbagemeldinger fra vognmænd, som ikke tidligere har benyttet medbringertrucks, men nu vil overveje muligheden for at øge produktiviteten i deres forretning,« siger salgschef i A/S Storebælt, Mads Junker.
For at fritage et vogntog (forvogn/hænger eller forvogn/kærre) med påmonteret medbringertruck på over 20 meter, skal man kontakte A/S Storebælt og få låst sin BroBizz® til et køretøj mellem 10–20 m. Ellers registrerer betalingsanlægget vogntoget som køretøj over 20 meter f.eks. modulvogntog.
Låsning af BroBizz omfatter ikke kørsel med sættevogne påmonteret medbringertruck, som har en kortere længde og derfor ikke når op over de 20 meter.
[add:489]