Importører i offensiven for M+S-dæk
I Danmark kan lastbiler og busser lovligt køre året rundt på enhver type dæk ned til 1 millimeter mønsterdybde, også om vinteren. Men det kan være ifølge dækimportørforeningen være problematisk:
»Kører man med langrillede dæk på en bus eller lastbil i regulært vinterføre, kommer man ikke op ad bakkerne. Så udover sikkerheden går det også ud over andre trafikanters fremkommelighed. Og vil man til udlandet, kører man ulovligt i Norge, hvor der er krav om M+S-mærkede dæk hele vinteren, mens der i Sverige og Tyskland er krav om M+S-mærkede dæk i vinterføre,« udtaler formanden for Dækimportørforeningen, Kenneth Saust.
Han anbefaler derfor, at man som minimum kører med M+S-mærkede dæk med 5 mm mønsterdybde på de trækkende hjul, for så er man lovligt kørende i udlandet. I Sverige og Norge skal der dog mere til. De præcise regler fremgår af den såkaldte STRO-liste, som politiet i de to lande benytter, når de tjekker køretøjer.
I et længere perspektiv ønsker Dækimportørforeningen en lovgivning for Danmark, så vi i højere grad matcher vore nabolande.
»Vejtransport er international, og det vil være indlysende fornuftigt at forlange M+S-mærkede dæk på de trækkende hjul, hvis man vil køre i vinterføre i Danmark. Samtidig bør kravet til den minimale mønsterdybde sættes op fra 1 til 5 mm på det trækkende køretøj i vintersæsonen og til 1,6 mm resten af året. For anhænger bør 1,6 mm gælde som minimum hele året,« foreslår Kenneth Saust.
[add:38]