23948sdkhjf

MAN opdaterer sikkerheden

MAN introducerer nu den nyeste generation af nødbremseassistent med fælles sensor (Emergency Brake Assist, EBA) og nødbremsesignal (Emergency Stopping Signal, ESS). Samtidig bliver EBA og den nye vognbaneassistent (Lane Guard System, LGS) standardudstyr i de modeller, hvor det er et lovkrav i nyregistrerede køretøjer fra november 2015. Det drejer sig om langt den største del af MAN-lastbilerne, rute- og turistbusser fra MAN og NEOPLAN samt MAN chassiser til turistbusser.

EU-bestemmelserne kræver, at disse kategorier af køretøjer skal være udstyret med et nødbremsesystem af trin 1 fra november 2015: nyregistrerede lastbiler med to og tre aksler og tilladt totalvægt over 8 tons samt luftaffjedret bagaksel. Desuden skal to- og treakslede lastbiler over 3,5 ton være udstyret med vognbaneasisstent.

Det EBA nødbremseassistent-system, som MAN har monteret siden juli 2015, overgår allerede kravene i trin 2, der træder i kraft fra november 2018.

MAN’s nye generation af EBA-bremsesystemet kombinerer informationer fra radarenheden i fronten og kameraet i forruden. I kraft af denne fusion af sensorer kan systemet bedre fortolke komplicerede trafiksituationer. Forankørende biler og stillestående forhindringer kan identificeres hurtigere og med større sikkerhed. Dermed får systemet mere tid og kan om nødvendigt indlede en nødopbremsning tidligere, således at hastigheden kan reduceres mere, og standselængden bliver nogle værdifulde meter kortere.

Stillestående genstande er langt vanskeligere at registrere sikkert end forankørende trafikanter. Systemet skal kunne skelne mellem relevante genstande (som et havareret køretøj eller det bageste køretøj i en kø) og ikke-relevante genstande (som vejskilte, tunnelindkørsler, broer). For at undgå, at der fejlagtigt indledes en nødopbremsning, reagerer nødbremseassistenten først, når situationen med meget høj sandsynlighed er fortolket korrekt. Systemet foretager en mere intensiv analyse for med sikkerhed at afgøre, at der faktisk befinder sig en stillestående genstand i længere fremme i vognbanen.

Kan omgå systemet

Føreren kan omgå nødbremsesystemet, hvis han bedømmer, at situationen er til det, også hvis der afgives en advarsel, eller der allerede er indledt en nødopbremsning. Han kan træde på gaspedalen eller bremsen og benytte blinklyset ved skift af vognbane og dermed annullere advarslen og afslutte den automatiske opbremsning.

Når EBA-systemet registrerer en forhindring, og chaufføren ikke reagerer (med vognbaneskift eller opbremsning), reagerer det i to trin med en vis tidsmæssig forskydning. Først advares chaufføren med en gennemtrængende advarselstone og en meddelelse i displayet. På dette tidspunkt sendes der allerede fyldetryk ud i bremseledningerne, så reaktionstiden forkortes. Samtidig tændes stoplygterne for at advare de bagvedkørende i god tid.

Desuden reducerer MAN’s EBA-system motorens drejningsmoment allerede i advarselsfasen. Det er en yderligere, mærkbar advarsel til en muligvis uopmærksom chauffør. Hvis chaufføren stadig ikke reagerer, aktiveres bremserne automatisk i tillæg til advarslen (advarselsbremsning). Hvis risikoen for kollision fortsat foreligger, og chaufføren ikke reagerer, indleder EBA en nødopbremsning, som under ideelle forhold kan hindre en påkørsel, selv fra fuld tilladt hastighed på 80 km/t.

Ny sporassistent

Den nye vognbaneassistent (Lane Guard System, LGS) benytter den nyeste kamerateknologi. Det sikrer større nøjagtighed ved registrering af vognbanen og et minimum af ukorrekte advarsler. LGS er i funktion ved hastigheder over 60 km/t, hvor systemet overvåger bilens position i forhold til vognbanen og advarer chaufføren, hvis han utilsigtet krydser vognbanelinjerne.

En række ekstra funktioner giver større komfort. Det nye system registrerer automatisk, når vognbaneforholdene ændres. Det er kun muligt at afgive pålidelige advarsler, når der er vognbanelinjer i begge sider af vognbanen, og vognbanen har en given minimumsbredde.

Det nye LGS-system tager også hensyn til, at mange chauffører af hensyn til sikkerheden gerne kører yderst i vognbanen - i lande med højrekørsel altså tæt på højre kant - så systemet advarer senere i denne side af vognbanen. Systemet omstiller sig også automatisk mellem lande med højre- og venstrekørsel.

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079