23948sdkhjf

BMS køber 13 kæmpe-kraner

BMS investerer i 13 kæmpe nye Palfinger-lastbillifte til 60 mio. kr. Og for såvel verdens største producent af lastbilkraner, østrigsk-tyske Palfinger AG, som for Danmarks største kranvirksomhed, BMS A/S, er handlen med i alt 13 kæmpestore og topmoderne lastbillifte deres hidtil største ordre. Kontrakten blev for nyligt skrevet under i Aalborg og leveringen af specialkøretøjerne sker enkeltvis og løbende de kommende 12 måneder.

Divisionsdirektør for Lastbilliftene Ib Steffensen oplyser, at anskaffelserne skal understøtte udmøntningen af BMS’ vision og nyligt internationalt lancerede E-24-koncept – der garanterer maksimum 24 timers responstid overfor enhver kunde uanset hvor i Europa. Foreløbig gælder garantien alene Tyskland, England, Skandinavien og Benelux, men den vil med tiden gradvist blive udvidet med stadig flere lande.

De 13 kæmpestore køretøjer planlægges derfor at skulle kunne operere med kort varsel fra strategisk placerede BMS-centre centralt placeret i udlandet, i første omgang Tyskland, England, Norge og Sverige, hvor BMS har oprettet underafdelinger. De forskellige køretøjer kan operere i 55 til 103 meters højde – og løse opgaver indenfor bl.a. olieplatformsarbejde, vindmøllerejsning og telesektoren. BMS råder i forvejen over 25 lastbillifte med en arbejdshøjde for de fire største helt op til 103 meter – Palfingers allerstørste model WT1000:

»Men forskellige opgaver kræver forskellige lastbillifte for at pris og kvalitet for slutkunden hænger sammen. En af fordelene ved at vælge de lidt mindre modeller, når den konkrete opgaven er til det, er, at de fleste af de nye køretøjer, som vi anskaffer ikke kræver specialtilladelse at køre gennem byerne, som ellers kan tage uger at få,« forklarer Ib Steffensen om anskaffelserne, der altså udvider BMS’ kapacitet, der i forvejen udgjorde Europas største og variationsmæssigt bredeste program, med 50 pct.

Helt konkret er der tale om 13 lastbillifte på Scanias-chassiser P410 8x2*6  med 3 styrende akser og fuld luftaffjedring. Dieselmotorerne er 410 hk, 3. generation Euro 6 –  byggende på SCR-teknologi, der sikrer et ultralavt brændstofsforbrug, og en reduceret Co2udledning. Alt i alt køretøjer med stor manøvredygtighed bl.a. p.g.a. deres lille venderadius.

Selve liftene og arbejdsplatformene, der kan skydes op, er kendetegnet ved bl.a. varme i gulv og styrepult, der gør det muligt for håndværkerne at arbejde effektiv i længere tid deroppe trods kulde og vind. Selve mandskabs kurven kan i øvrigt rumme op til 7 mand og 600 kg og udmærker sig ved at kunne dreje fulde 360 grader omkring sin egen akse.

Som eksempel på variationen i arbejdsopgaver kan det f.eks. også nævnes, at det er BMS, der i disse måneder med sine mobile lastbillifte løfter telespecialister op i 3800 mobilmaster i Danmark, så der overalt kan skiftes mobilsendeudstyr for de danske mobilteleselskaber. BMS’ kunder her er udenlandske teleoperatører fra så forskellige lande, som Kina, Rusland og Portugal.

Alle lastbillifte er desuden forsynet med en satellitforbindelse, sådan at man hjemmefra kan følge med i om mekanikken og elektronikken kører optimalt og evt. softwareopdatere, uanset hvor i Europa køretøjet arbejder og om, der nu er tilstrækkelig lokal mobildækning.

BMS-koncernens samlede virksomhed, har oplevet solid fremgang de seneste år og beskæftiger i dag over 650 medarbejdere og ca. 400 køretøjer i alle størrelser. Koncernen omsatte i 2014 for ca. 1. mia. kr. (ca. 134 mio. euro) med et overskud efter skat på 105 mio kr. (ca. 14 mio. mio. euro.).

[add:467]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081