Nye regler på vej om medbringertrucks
Trafik- og Byggestyrelsen har netop sendt en bekendtgørelse om medbringertrucks i høring, og kommer der ingen indsigelser, kan vognmænd fremover have medbringertrucks bag på lastbilen, uden at de tæller med i den samlede vogntogslængde.
»Det er en fantastisk god nyhed for branchen,« siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.
Han understreger, at den hidtidige praksis, hvor vognmænd har købt kortere trailere, nu er blevet gjort overflødig. Men på trods af, at de forventede kommende regelændringer rammer de vognmænd, der inden for de seneste år har investeret i korte lad, mener Jørn-Henrik Carstens, at regelændringen er god for branchen, da trailere i fuld længde, ud over at være mere effektive, har en højere brugtpris end de kortere lad og dermed er bedre for økonomien.
Hvis bekendtgørelsen træder i kraft, vil det ske allerede med virkning fra 1. oktober.
Det indeholder bekendtgørelsen:
- Medbringertruck betragtes som gods og er dermed underlagt færdselslovens bestemmelser om forsvarlig belæsning; surring og fastgørelse, og medbringertrucken skal monteres efter fabrikantens forskrifter.
- Der må kun medbringes én truck på vogntog (eller på lastbil, hvis den kører solo), som medbringertruck.
- Køretøjer, der anvender medbringertruck, skal være forsynet med afskærmning mod underkøring bagtil. Afskærmningen kan enten bestå af et underkøringsværn (evt. udtrækkeligt) eller af medbringertrucken selv, under forudsætning af at denne er monteret således, at højden målt fra dens bagerste punkt ikke overstiger 0,55 m over vejbanen.
- Medbringertruck, der rager mindre bagud end 1,50 m regnes ikke med ved måling af længde.
- Der fastsættes regler for afmærkning, lys, lygter og reflekser.
- Der indføres en overgangsbestemmelse, som tilsikrer, at alle køretøjer, der anvender medbringertruck, vil blive omfattet af reglerne om underkøringsværn.
[add:38]
[add:338]