MAN er klar til at se fremad
MAN’s nye GPS-styrede fartpilot – EfficientCruise – er nu klar til levering i Danmark. EfficientCruise giver brændstofbesparelser ved at forudse vejens beskaffenhed og udnytte lastbilens momentum op og ned ad bakkerne - en udfordring, der er mestret til perfektion af uddannede og erfarne chauffører.
MAN præsenterede dette system på IAA-messen sidste efterår, og systemet er nu klar til levering i Danmark til alle tunge lastbiler og busser. Systemet måler køretøjets GPS-position og beregner stigninger og bakker forude på strækningen ved hjælp af 3D-kort, der er gemt i systemet.
Fartpiloten forudser og styrer herefter hastigheden ved kørsel på stigninger og bakker på en sådan måde, at dynamikken i køretøjet anvendes til at spare brændstof. Det er ifølge MAN muligt at opnå en brændstofbesparelse på op til seks procent for en fuldt lastet 40 tons lastbil uden at forlænge den tid, det tager at gennemkøre strækningen.
Fire standardindstillinger
Lastbilen opbygger momentum på vej ned ad bakke og bærer dette momentum med sig, når det igen går opad. EfficientCruise forhindrer den automatiske gearkasse, MAN TipMatic 2, fra at skifte ned i lavere gear, hvis det er beregnet, at køretøjet kan nå toppen i det aktuelle gear. Systemet kan beregne ruten og brændstofforbruget flere kilometer, inden en bakke nås.
Med chaufførens valg af både en ønsket hastighed og en af fire mulige hastighedstolerancer, beregner EfficientCruise den passende hastighed for den mest brændstofeffektive kørsel op- og nedad bakke. Chaufføren kan til enhver tid indstille og ændre tolerancetærsklen fra den valgte hastighed.
Chaufføren kan vælge mellem fire standardindstillingerer. Niveau 3 er forudvalgt, når chaufføren starter sin tur, svarende til +/- 7 km/t. Niveau 4 giver en fleksibilitet på +/-9 km/t og er mest egnet, når der kun er en smule trafik. Niveauerne 1 og 2 er beregnet til brug, når trafikken er tæt.
[add:338]