23948sdkhjf

DEBAT: EU's troværdighed på spil i mindsteløn-sag

Det er utroligt, som alle vil social dumping til livs. Det er EU-politikere, politikere her i Danmark, endda både de røde og de blå, det er fagbevægelsen, det er arbejdsgiverne, og det gælder både i gartnerier, rengøring, landbrug, byggeri og osv.

Så er der lige det der med transport, her hopper kæden af. Selv organisationer som ITD, DI, ATL og Danske Speditører giver udtryk for, at social dumping skal bekæmpes, men de er stærkt utilfredse med, at Tyskland har indført en mindsteløn på 8,50 euro. Da danske lønninger er langt højere end den mindsteløn, man har indført i Tyskland, bør det jo slet ikke være et problem for hverken danske arbejdsgivere eller lønmodtagere.

De nævnte organisationer har ligesom mange østeuropæiske landes transportvirksomheder (mange er ejet af vesteuropæiske firmaer, herunder danske) klaget til EU med påstand om, at mindstelønnen i Tyskland begrænser samhandlen i EU og derfor ikke bør gælde udenlandske chauffører, der kører i Tyskland.

EU-kommissionen har for nylig forkastet den nye transportkommissær Violeta Bulcs forslag til bekæmpelse af social dumping, netop fordi kommissionen ikke mener, at forslaget er vidtgående nok i forhold til chaufførernes løn- og levevilkår, altså det faktum, at chaufførerne ikke har penge til mad eller andre fornødenheder, samt at de lever i deres lastbiler 3-4 måneder ad gangen, hvilket også er ulovligt i forhold til køre- og hviletids-bestemmelserne.

Den tyske mindsteløn er et godt tiltag imod social dumping, og hermed imod den ganske urimelige udnyttelse af arbejdskraften fra Østeuropa, der må arbejde for 3-4 euro i timen. Tyskland har vist vejen, så man kan ikke tage EU alvorligt, hvis EU nu bøjer sig i støvet, fordi vesteuropæiske arbejdsgivere fortsat ønsker slaver frem for almindelige mennesker, der skal have en løn, man kan leve af.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:465]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062