23948sdkhjf

DEBAT: En vittighed

På mødet i Aarhus, gjorde ITD/Jacob C. Nielsen det klart, at man skal holde den internationale og den nationale transport adskilt, og at man selvfølgelig skal overholde gældende dansk overenskomst. når man kører i Danmark. -- Det har ITD/Jacob C. Nielsen ret i.

Men jeg undrer mig meget over, at ITD/Jacob C. Nielsen ikke vil indse, at den forretningsmodel, som Contrans og mange andre firmaer praktiserer, helt klart er en bevidst fejlfortolkning af cabotagereglerne, og som følge af denne beviste fejlfortolkning udstationerer man biler fra Rumænien eller andre østeuropæriske lande til Danmark med tilhørende meget billige østeuropæriske chauffører. Ene og alene for at undgå at følge de danske overenskomster.

Contrans disponerer deres biler fra Kolding. Contrans oplyste, at 80 % af bilerne kører skibscontainer. Vi kan jo se ude på landevejene, at de kører til og fra Aarhus/Fredericia-havne, så nogle ture rundt i Danmark, når cabotageturene er opbrugt, vender bilerne Hamburg/Bremerhaven for derefter at vende tilbage til Danmark for at fortsætte deres nationale transporter. Det er sat i system, det er en vedvarende aktivitet, og det er ikke til gavn for miljøet, (som er den egentlige grund til, at EU tillader cabotagekørsel ), at udenlandske biler kører frem for danske.

I min verden er Contrans et dansk firma, der ikke vil følge danske regler.

Det forekommer mig som en vittighed, og måske også en hån, mod de danske vognmænd, som følger danske regler, når man må lægge ører til disse ord fra Jacob C. Nielsen.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:338]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062