EU åbner sag om tysk mindsteløn
EU-Kommissionen har indledt det første skridt i sagen om den tyske mindsteløn. Kommissionen har nemlig netop påbegyndt den procedure, der ligger forud for en egentlig åbningsskrivelse mod et medlemsland: en såkaldt pilotsag.
En pilotsag er forløberen til en egentligt åbningsskrivelse mod et medlemsland, hvis ikke sagen bliver lukket på pilotprojektstadiet. Når der startes en pilotsag, sender Kommissionen som det første skridt en række spørgsmål til Tyskland for at få uddybet lovens formål, retsgrundlag og hvilke håndhævelsesmekanismer de tyske myndigheder vil anvende for at gennemføre de nationale bestemmelser over for den internationale transport.
Det er tilsyneladende især proportionaliteten ved indførelsen af den tyske mindstelønslov, som vil skulle vurderes, med henblik på at undersøge, hvorvidt denne nationale foranstaltning ikke unødigt begrænser adgangen til det tyske marked.
De tyske myndigheder har herefter 10 uger til at svare. Finder Kommissionen enten, at svaret ikke er tilfredsstillende, at det er ufuldstændigt eller, at den tyske lov er i direkte modstrid med EU-retten, kan Kommissionen beslutte at sende en åbningsskrivelse, som er det sidste skridt før en egentlig stævning og retssag mod medlemslandet ved EU-domstolen i Luxembourg.
Kommissionen har påpeget, at de tyske toldmyndigheder er blevet overvældet med de faxede anmeldelser fra transport- og logistikvirksomheder, og at det stort set er umuligt for myndighederne at håndhæve loven over for de udenlandske vognmænd i øjeblikket. Op til flere medlemsstater i EU har desuden anmodet om et moratorium – en form for status quo-periode – hvori der ikke kan ske tvangsfuld-byrdelse indtil reglerne er nærmere afklaret.
[add:467]