Sikker Scania til Primagaz
Primagaz Danmark har lige fået leveret 1 stk. ny 3 akslet Scania G490. Bilen er udstyret med fuld luftaffjedret undervogn og styrende bogieaksel, samt Scanias 490 hk Euro 6-motor med 2550 Nm.
Der er 12 trins gearkasse med Scanias Opticruise-gearskift uden koblingspedal. Gearkassen er udstyret med retarder, hvilket giver et maksimalt bremsemoment på 3500 Nm, og hvortil der er tilknyttet Scania ACC (adaptive cruise control), som hjælper chaufføren med at holde en konstant tidsmæssig afstand til køretøjerne foran og advarer chaufføren, hvis afstanden pludselig formindskes.
Highline-førerhuset er med luksussæder, bluetooth, klimaanlæg, køleskab, termoruder, fjernbetjent centrallås og kaffemaskine.
Bilen er også udstyret med ESP (Electronic Stability Programme), som er et aktivt system, som hele tiden fornemmer, hvordan køretøjet bevæger sig, dets hastighed og hjulomdrejning. Når systemet registrerer en forskel mellem chaufførens kommando og bilens faktiske bevægelse, aktiveres det og styrer bremsekraften individuelt på for- og baghjulene eller på anhængeren samt reducerer overflødig gasgivning. ESP hjælper således chaufføren med at styre køretøjet i den rigtige retning.
[pic:23040]For at mindske opbyggertiden er chassiset og førerhus fabrikslakeret. Klargøring og finish er foretaget af Scanias opbyggerafdeling i Vojens.
Tankopbygningen er fra hollandske Hobur og er leveret af Jørn Bolding A/S i Esbjerg.
Tanken er på ca. 26 m3, og den komplette installation omfatter bl.a. pumpe, elektronisk tæller, printer og slangerulle samt diverse sikkerhedsudstyr. Tanken er beregnet til at transportere flydende gas (LPG) til danske forbrugere.
Der er fra starten taget højde for, at Scania'en kan kobles sammen med en eksisterende 4-akslet Hobur-tankanhænger.
Bilen er solgt og leveret af Sten J. Sørensen, Scania i Kolding.
[add:468]