23948sdkhjf

BMS satser stort

Det var et imponerende syn på E45 fra Aarhus mod Hirtshals, da Danmarks største kranvirksomhed, BMS, lancerede Europas største flåde af lastbillifte – inklusive de allerstørste køretøjer med arbejdshøjde over 30 etager.

Begivenheden fandt sted fredag som led i optagelsen af en reklamefilm til det europæiske marked for BMS A/S. Til tiden, da det var blevet dagslys (fredag), afgik BMS’ over syv kilometer lange kortege - efter godkendelse fra færdselspolitiet forstås - mod nord i forsvarligt tempo. Og fire timer senere kunne kortegen af de gigantiske køretøjer med en kampvægt på op til 60 tons pr. stk. parkere og slukke dieselmotorerne i Hjørring, hvor der blev overnattet inden de sidste optagelser i Hirtshals lørdag morgen.

Fik filmen i kassen

Det skete, efter at filmholdet trods det stride stormende kuling garneret med lejlighedsvis slagregn havde fået deres optagelser i kassen af den rullende BMS-kortege. Den rummede bl.a. fire spritnye eksemplarer af verdens absolut største lastbillift af mærket Wumag, der med udstrakt lift kan nå en arbejdshøjde på 103 meter eller over 30 etager, for de op til seks håndværkere, der samtidig kan arbejde fra den løftede platform.

[pic:23053]»Meget autentiske optagelser vil jeg tro. For sådanne vejrforhold må en virksomhed som vores naturligvis også hele tiden tage hensyn til,« lød det fra divisionsdirektør Ib Steffensen for BMS’ lastbilliftdivision efter den afsluttede kørsel, som han selv ledede.

Vil dominere markedet

Den lange kortege-event i inderste motorvejsspor var svær at overse, men ikke at overhale for den øvrige trafik. Optagelserne af kortegen bliver en del af en fint sammenklippet reklamefilmproduktion, som BMS om et par uger vil lade indgå i en større lancering af sin lastbilliftdivision på det europæiske marked for de højeste løft. Et marked, som BMS satser på med tiden at komme til at dominere med sit nye totalløsningskoncept.

[pic:23054]»Helt konkret er det vores plan i fremtiden at kunne tilbyde 24 timers service inden for dette specielle område uanset hvor i Europa kunden ringer fra,« forklarer divisionsdirektør for lastbilliftafdelingen hos BMS, Ib Steffensen.

Disse lifte yder særligt deres værd i.f.m. de helt store mobile, manuelle arbejdsopgaver f.eks. højt på brofag, under fjeldsikring (hvor net bores ind i bjergsiden til at forhindre klippeskred) på kraftvarmeværker og vindmøller samt ved arbejde på off-shoreindustriens gigantiske platforme, før de sendes til havs m.m.. F.eks. er det også BMS, der i disse måneder løfter telespecialister op i 3800 mobilmaster herhjemme, så der overalt kan skiftes mobilsendeudstyr for de danske mobilteleselskaber. Kunderne er udenlandske teleoperatører fra så forskellige lande, som Kina, Rusland og Portugal.

Fra Danmark til Europa

»Fra blot at være en stor kranvirksomhed med primær fokus på dansk byggeri vil vi i fremtiden gerne opfattes som en ny europæisk projektvirksomhed, der adskiller sig fra langt de fleste lokale aktører i dette marked. Ikke alene ved at stille med de bedste og mest driftssikre lifte og løfte på ønskede tid og sted. Vi tilbyder også at gøre det vigtige forarbejde, der skal til: D.v.s. ingeniørmæssig vurdering af den bedste løfteløsning forud, søge de nødvendige lokale tilladelser til f.eks. parkering og kæmpetransport, sikre skiltning og at luftledninger ikke kommer i vejen for arbejdet, udlægge de nødvendige køreplader, o.s.v. Vi tilbyder kort sagt at tage ansvar for hele den altid komplicerede opgave for kunden,« forklarer Ib Steffensen.

Han fremhæver, at BMS’ lastbilliftflåde rummer de nyeste og mest avancerede køretøjer med både varme, hydraulik og strømudtag på arbejdsplatformene i højden. Alle lastbillifte er desuden forsynet med satellitforbindelser, sådan at man hjemmefra kan følge med i om mekanikken og elektronikken kører optimalt og evt. softwareopdatere, uanset hvor i Europa køretøjet arbejder, og om der nu findes lokal mobildækning.

BMS-koncernens samlede virksomhed, har oplevet solid fremgang de seneste år og beskæftiger i dag over 650 medarbejdere og 375 køretøjer i alle størrelser. Koncernen omsatte i 2014 for ca. 1 mia. kr.

[add:468]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063