DI og ATL: Tyske regler giver bøvl for danske vognmænd
Den nye tyske lov om mindsteløn, der trådte i kraft fra årsskiftet, medfører, at danske vognmænd skal dokumentere, at de overholder den tyske mindsteløn, når de kører i Tyskland.
Selv om lønniveauet i de danske overenskomster er højere end den tyske mindsteløn, så slipper danske virksomheder ikke for at registrere sig. Det betyder bl.a. at virksomheden skal indsende oplysninger til de tyske myndigheder om virksomheden, samt navn og fødselsdag på hver enkelt chauffør, samt tidspunktet for, hvornår de kører i Tyskland.
Derfor giver de nye regler en masse administrativt bøvl for den danske vognmænd. Det mener DI Transport og Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL).
»Problemet for de danske vognmænd, der kører efter f.eks. eksportoverenskomsten er jo ikke mindstelønnen, men det administrative bøvl, der følger med, når en dansk lastbil f.eks. skal hente en container i Hamborg,« siger Anne Windfeldt Trolle, der er branchedirektør i ATL.
Hun peger som eksempel på, at erklæringerne kun findes på tysk og kun kan indsendes pr. fax.
Derudover peger DI Transport og ATL på, at de tyske regler underminerer det indre marked. Derfor har man rejst problemstillingen over for EU-Kommissionen.
»Det er et klart tilbageskridt for vejtransporten i EU, hvis man skal til at registrere chauffører og lastbiler i alle lande, man kører igennem. Det gør vejtransporten mindre effektivt og dyrere, hvilket i sidste ende vil betyde lavere vækst og mindre beskæftigelse,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
[add:452]