DTL venter på sneen
Transportministeren har anmodet Folketingets finansudvalg om en ekstrabevilling på 257 mio. kr. for at få reduceret et akkumuleret statsunderskud knyttet til Vejdirektoratets vintertjeneste – snerydning og saltning af statsvejene – de senere år.
Det får nu DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm til at minde om, at vinteren meget hurtigt kan blive barsk og kræve rydning og saltning:
Holder øje med kvaliteten
»Vi vil gerne bede DTLs medlemmer om at holde skarpt øje med kvaliteten af snerydningen derude, hvis vi får noget vinter de næste måneder. Vi opfordrer vores medlemmer til at melde ind til vores servicekontorer, når og hvis ”den er gal” rundt om i landet, og så tager vi fat i tingene.«
Ove Holm understreger, at fokus mest vil blive på kommunevejene, for det er hans indtryk, at skuffen med snepenge er noget af det første, der tyndes ud i, når kommunens betrængte økonomi skal hænge sammen.
»Men vi vil også holde øje med statsvejene, der som fødelinjer for trafikken rundt i landet, hurtigt kan blive en flaskehals, hvis bilerne skøjter rundt på grund af for ringe vintervedligeholdelse.«
Vognmændene er klar
Det er ingen hemmelighed, at vognmændene samtidig ser en god forretning i at byde ind på vintertjeneste rundt omkring i landet.
»Ja, vognmændene er parate, og de har både materiel, mandskab og vilje til at rykke ud på kaldevagter. Men desværre ser vi i større og større omfang kommuner benytte sig af langsomme og alt for lette traktorer og utilstrækkeligt materiel i øvrigt. Den samlede regning går til samfundet, når alt går i stå på grund af dårlig vintertjeneste.« siger Ove Holm.
Vejdirektoratet har på grund af flere både lange og hårde vintre haft et væsentligt merforbrug i forhold til de årlige bevillinger til vintertjenesten. I starten af året havde det oparbejdede underskud nået 323 mio. kr. Det er besluttet, at underskuddet skal nedbringes frem til 2018, fremgår det af transportministerens ansøgning om den ekstra kvarte milliard kroner.
[add:352]