23948sdkhjf

DI og ATL vil bevare udlånsordning

Ifølge DI’s oplysninger planlægger regeringen i forbindelse med en revision af godskørselsloven at fjerne muligheden for udlån af chauffører mellem de virksomheder, der har en dansk godskørselstilladelse.

Som loven er i dag kan virksomheder med en tilladelse til at køre kommerciel godstransport benytte sig af chauffører, der enten er ejer eller ansat i virksomheden eller kommer fra en godkendt vikarvirksomhed eller en chauffør udlånt fra en anden dansk virksomhed med en godkørselstilladelse.

Det er sidstnævnte mulighed for udlån, som regeringen vil fjerne.

Hos ATL og DI Transport er man bekymret over konsekvenserne for især de mindre og mellemstore vognmænd.

»Hvis man fjerner udlånsordningen, så fjerner man også noget fleksibilitet fra vognmændene og øger de administrative omkostninger. Det er efter vores opfattelse ikke det, der er behov for, og det vil skade ikke mindst de mindre danske vognmænd,« siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

Forslaget ligger på bordet som et led i udmøntningen af finanslovens delaftale om bekæmpelse af social dumping. Men DI Transport og ATL mener, man skyder gråspurve med kanoner.

»Der er tale en udlånsordning mellem to danske vognmænd med danske godskørselstilladelser, som derfor lever op til godskørselslovens bestemmelser om aflønning på niveau med gældende overenskomst,« siger Anne Windfeldt Trolle, branchedirektør i ATL.

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063