Ny grisebil til Taarup
Da Taarup Vognmandsforretning skulle investere i en ny trækker til en grisetrailer med tre dæk, var de nye vægtgrænser for snævre til en to-akslet løsning.
»Bare et par kilo mere pr. gris kunne betyde overlæs,« forklarer Jørgen Mathiesen, som sammen med sin bror driver vognmandsforretningen i Taarup syd for Nyborg.
Løsningen blev en Iveco Stralis 480 med en ekstra aksel med styring foran trækakslen. Derudover er den nye Iveco-trækker bygget ned, så den har en skammelhøjde på omkring en meter. Dermed kan højden på vogntoget holdes på 4 meter, selvom der er grise i tre etager.
Med den ekstra aksel kom den tilladte totalvægt på det nu seks-akslede vogntog så højt op, at der skal mange kilo mere på grisenes sideben for at komme i nærheden af den øvre vægtgrænse. Det samme gælder det tilladte akseltryk.
»Med 220 slagtesvin og de nye vægtregler var vægtmargin for lille. Vi ved ikke, hvad grisene vejer, før de bliver læsset,« forklarer Jørgen Mathiesen.
Den nye bil kører ifølge Jørgen Mathiesen næsten i døgndrift, og han forklarer, at kilometertælleren nok kommer til at stå på mellem 180.000 og 200.000 km efter det første år. De mange kilometer skal bilen tilbagelægge med to erfarne chauffører bag rattet.
»De har fået en lastbil med automatiseret gearskift og en høj gearing, der passer til kørslen,« siger Jørgen Mathiesen.
Han fremhæver, at de to chauffører på henholdsvis 52 år og 60 år har mange års erfaring med sig i førersædet.
»Vi bruger vores sunde fornuft og kører bevidst brændstoføkonomisk,« påpeger han.
Ud over en god brændstoføkonomi er sikkerhed for bil og omgivelser også højt på programmet. På den trailer, den nye trækker kører med, er der for eksempel kameraer på siden og bag, så de to chauffører, der på skift kører bilen med grisene, får et bedre overblik. Og for at forbedre sikkerheden under af og pålæsning, er grisetraileren af mærket Finkl leveret med en ekstra forskydelig rampe på en meter, der kan skydes ud og dermed nå længere ind på gulvet hos landmændene, når der skal slagtesvin eller søer om bord på vogntoget.
Bilen er leveret af Iveco i Odense og opbygget hos Iveco i Padborg.
[add:465]