Principiel dom om kørsel til og fra arbejde
Hverken chauffør eller passagerer i en firmabil har ret til overtidsbetaling ved kørsel til skiftende jobs, når de er omfattet af Industriens Overenskomst. Medarbejderne har kun ret til 75 pct. af den normale betaling ved timelønsarbejde for befordringstiden ved udearbejde. Den slog en faglig voldgift fast for nylig, oplyser ATL.
En virksomhed på Industriens Overenskomst havde tidligere haft to lokalaftaler om betaling for befordringstid ved udearbejde. Virksomheden valgte dog at opsige begge lokalaftaler og skulle derefter kun betale befordringstid ved udearbejde efter reglerne i Industriens Overenskomst.
Chauffør krævede fuld løn og tillæg
Medarbejderne var af den opfattelse, at chaufføren var på arbejde, fra han drejede bilnøglen og kørte afsted til arbejdsstedet. Hvis chaufførens arbejde plus køretid ud og hjem fra skiftende arbejdssteder samlet udgjorde mere end 7,4 time per dag, var der tale om overarbejde, hvorved chaufføren havde krav på overtidstillæg og afspadsering.
Ifølge medarbejderne gjaldt reglen i overenskomsten om, at køretid til arbejde betales med 75 pct. af lønnen, kun for passagererne i bilen.
Virksomheden fastholdt, at overenskomsten bestemmer, at medarbejderne har krav på 75 pct. af deres normale betaling ved timelønsarbejde, når der er tale om befordring ved udearbejde. Denne sats gjaldt ifølge virksomheden for alle medarbejdere uafhængigt af, om medarbejderen var chauffør eller passager.
Sagen blev afgjort i en faglig voldgift med et udvidet antal dommere (opmænd), som frifandt virksomheden.
Den faglige voldgift lagde vægt på, at bestemmelsens opbygning og formulering ikke gav anledning til, at en chauffør af en firmabil skulle behandles på en anden og/eller bedre måde end passagererne i bilen. Ingen af medarbejderne havde derfor krav på mere end 75 pct. af lønnen ved kørsel mellem skiftende jobs. Derfor vandt virksomheden sagen.
[add:450]