23948sdkhjf

Uddannelse for følgebilschauffører på plads

EUC Lillebælt forventer at være klar til at modtage de første studerende på den nye uddannelse for ”specialtransportassistenter” omkring uge 5 i 2015.

Den nye uddannelse har været undervejs i mere end 10 år og retter sig mod de følgebilschauffører, som i deres daglige virke har brug for at regulere trafikken for at guide specialtransporterne sikkert på vej.

Uddannelsen giver de studerende en grundig viden om trafikregulering, konflikthåndtering, sikkerhed og lovgivning samt en formel ret til selve trafikreguleringen.

Kurset er skruet sammen, så førstegangskursister skal fem dage i skole, mens man efter fem år skal have en genopfriskning på to dage. Sidstnævnte gør sig også gældende, hvis man har en anerkendt særtransportassistentuddannelse fra et andet land.

»Indholdet gør kursisterne i stand til at foretage vurderinger af transporten og sikkerheden omkring den,« forklarer uddannelseskonsulent Henrik Helios fra EUC Lillebælt.

Får klare regler

Uddannelsen er påkrævet, hvis man som følgebilschauffør foretager trafikregulering i løbet af arbejdet – hvilket mange følgebilschauffører er nødsaget til at gøre i dag – uden at have juridisk ret til det. Hvis man derimod ikke foretager trafikregulering, kan man fortsætte med at køre følgebil uden at tage kurset.

At uddannelsen nu langt om længe er på plads, modtages med tilfredshed hos bl.a. ITD.

»Tidligere var forholdene på området baseret på en række uskrevne regler, men i forbindelse med uddannelsen får vi som branche en række helt klare regler, vi kan forholde os til. Det er positivt,« siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD.

Det betyder blandt andet også, at specialtransportassistenterne fremover vil være dækket af deres forsikringer, hvilket er noget nyt:

»Forsikringer dækker kun, hvis man arbejder efter gældende regler, så den nye uddannelse sikrer også, at trafikafviklingen følger loven, hvilket absolut er positivt for både vognmænd og ansatte, hvis uheldet skulle være ude,« fortæller Jørn-Henrik Carstens.

Kræver fortsat stort kørekort

Selvom EUC Lillebælt håber på mange kursister, er der dog også begrænsninger i optaget, da kørekortet er en vigtig faktor:

»Som specialtransportassistent skal du have samme kørekort som den, der kører lastbilen, siger Henrik Helios og uddyber, at man skal have viden om, hvordan de store vogntog reagerer i forskellige situationer.«

Til gengæld er kurset så billigt, at alle skulle kunne være med, da der som udgangspunkt er tale om et AMU-kursus.

Foreløbigt program for uddannelsen:

Mandag: Lovgivning (Færdselslov, Vejafmærkningsbekendtgørelsen, Trafiklederbekendtgørelsen) samt Vejens opbygning og beskaffenhed

Tirsdag: Planlægning og gennemførsel af en særtransport samt Adfærd, roller og ansvarsfordeling

Onsdag: Håndtering af uheld og ulykker, Anvendte køretøjer og materiale, Særtransportbekendtgørelsen samt Øvelseskørsel

Torsdag: Færdselsregulering og anvisninger for trafikken (teori og praksis) samt Teoriprøve

Fredag: Reeksamen for eventuelt dumpede elever samt Praktisk prøve

Programmet er sammensat i samarbejde mellem Rigspolitiet, Trafikstyrelsen og EUC Lillebælt.

[add:465]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062