VVM-rapport for den nye Storstrømsbro klar
Arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro har taget et afgørende skridt. Vejdirektoratet kan offentliggøre VVM-rapporten, der beskriver hele grundlaget for byggeriet af den kommende bro. VVM-rapporten indeholder blandt andet en grundig gennemgang af konsekvenserne for trafikken, naturen og miljøet i forbindelse med den nye bro. Med en længde på 4 km vil Storstrømsbroen blive den 3. største bro i Danmark efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Rapporten fremlægger desuden to forslag til, hvordan den nye Storstrømsbro kan komme til at se ud, ligesom konsekvenser og metoder for nedrivning af den eksisterende bro er beskrevet.
Biler og højhastighedstog
Den nye Storstrømsbro forventes at blive bygget i 2016-21 og skal erstatte den gamle, utidssvarende forbindelse mellem Sjælland og Falster.
Broen bliver bygget til både biler og højhastighedstog og spiller en central rolle i forbindelsen til Tyskland sammen med den kommende tunnel under Femern Bælt og opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Rødby.
VVM-rapporten har to løsninger til en ny Storstrømsbro. En bjælkebro (øverst), hvor broens gennemsejling er båret af et forstærket brofag. Og en skråstagsløsning (nederst), hvor gennemsejlingen bæres af en pylon.
Høring og borgermøde
Med offentliggørelsen af VVM-rapporten tager Vejdirektoratet hul på den formelle høring af projektet. Høringen varer i godt otte uger frem til den midten af januar. Onsdag den 10. december kl. 19 holdes et offentligt borgermøde i Nr. Alslev Hallen, hvor Vejdirektoratet præsenterer projektet og besvarer spørgsmål.
[add:462]