23948sdkhjf

DEBAT: Svar til Bernt

Til Bernt Clausen, Låsby:

I forhold til din redegørelse omkring juaren og relevansen af at rette angreb mod Kim Johansen International Transports konstruktion, konkluderer du i afslutningen, at det er ærgerligt, at så meget af debatten handler om dette firma, da kun 3 % af firmaets kørte km er udført i Danmark.

Jeg synes personligt, at mange ting bliver mudret sammen i debatten om den danske transportbranches udfordringer. Man er nødt til at skille tingene lidt ad.

Vi kan nok hurtigt blive enige om, at i forhold til grænseoverskridende transport har toget for længst forladt perronen. Dette marked er givet frit for snart mange år siden, og dansk overenskomstløn er lysår fra at kunne konkurrere. Løsningen er meget enkel: selskab i udlandet og indregistrering af bilerne dér. Så er den fikset.

Jeg tror, man skal holde fokus på, at frustrationerne primært omhandler dansk indenrigskørsel. Således også i forhold til Kim Johansen.

Det, man oplever, er, at KJ’s biler kører systematiseret indenrigstransport med udenlandske chaufførvikarer bag rattet. Naturligvis til en meget lav løn (sammenlignet med DK-løn). Vil du med dit indlæg in mente påstå, at det ifølge alle mulige forordninger og paragraffer er lovligt og ikke kan anfægtes?

Vi er helt enige om, at KJ ikke er den eneste til at benytte en sindrig konstruktion for at udnytte smuthullerne ind til det danske indenrigstransportområde. Men man kan jo ikke liste alle kandidater, hver gang man skriver en artikel. På den måde tror jeg bare, at KJ kommer til at stå som en slags fællesnævner for problematikken.

Hans Hougaard
Slåenvej 22, Taulov
7000 Fredericia

Kære Bernt Clausen:

Gider du venligst redegøre for, hvordan man kan udføre transporter alene på baggrund af en fællesskabstilladelse? Mig bekendt kan en sådan ikke udstedes alene, men udelukkende hvilende på en dansk godstransporttilladelse!?

Når man ansøger om en dansk godstransporttilladelse, som er en forudsætning for at kunne opnå en fællesskabstilladelse, så skal man redegøre for, på hvilken overenskomst man agter at aflønne sine chauffører.

Har man ikke indgået overenskomst, så skal man gøre rede for, hvilken overenskomst man agter at følge.

Hvis ikke man agter at følge en af de af Trafikstyrelsen godkendte overenskomster, så vil man blive mødt af et afslag på sin ansøgning om godskørselstilladelse, og det samme gør sig gældende ved fornyelse og/eller udvidelse af antallet af tilladelser.

Med andre ord, så er vi nu tilbage ved det helt essentielle spørgsmål: Får/har Kim Johansen særstatus i Trafikstyrelsens system eller ej!?

Enten har Kim Johansen særstatus og får tildelt/fornyet godskørselstilladelser uden at skrive under på, at aflønning vil følge de gældende danske og i øvrigt af Trafikstyrelsen, godkendte overenskomster – eller også står der i ansøgningerne, at han agter at følge disse krav og lader så efterfølgende hånt om samme.

Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted

[add:465]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065