DEBAT: Helbilsgodkendelse – mulighed snarere end udfordring
EU’s typegodkendelsessystem for motorkøretøjer, som er et led i fællesskabernes fri bevægelighed for varer, har ufortjent fået en lunken og afventende modtagelse herhjemme. Mens vores nabolande med succes har implementeret direktivet, har mange danske opbyggere end ikke haft lejlighed til at forholde sig til det endnu. Det er der flere grunde til.
For det første mangler der en kompetent og seriøs brancheforening for den danske opbyggerbranche, som kan og vil løfte opgaven med fyldestgørende og korrekt oplysning om typegodkendelse. For det andet har vi som leverandører ikke været gode nok til at synliggøre fordelene. Og for det tredje har politikerne gjort branchen en bjørnetjeneste ved ikke fra starten at ophøje direktivet til lov.
Det altoverskyggende problem er, at helbilsgodkendelse for mange er kommet til at stå som noget komplekst og unødvendigt teknisk bøvl, som man gør klogest i at gå uden om. Det er uheldigt, da fordelene klart overstiger ulemperne, og da konceptet repræsenterer nye muligheder snarere end nye udfordringer. Ikke mindst for de kompetente danske opbyggere, som med typegodkendelse kan opnå store muligheder på eksportmarkederne.
Faktisk er det ikke så svært endda. Der findes tre alternativer, hvoraf fortrinsvis to er relevante i Danmark. Og i de fleste tilfælde er den mindst omfattende godkendelsestype – IVA (Individual Vehicle Approval) – tilstrækkelig. Her inspiceres det enkelte færdigopbyggede køretøj individuelt, ligesom vi er vant til det i dag; men der stilles større krav til certifikater og dokumentation af anvendte komponenter.
Ønsker man at eksportere sine opbygninger, er godkendelsestypen NSSTA (National Short Series Type Approval) relevant. Her godkendes serier på op til 249 køretøjer pr. år med udgangspunkt i inspektion af en enkelt enhed, og kravene til dokumentation er i sagens natur større.
Typegodkendelsen er ikke kun essentiel, hvis man vil eksportere. Allerede i dag kan det nemlig være problematisk at få finansieret ikke-godkendte køretøjer til brug på hjemmemarkedet, fordi køretøjernes gensalgsværdi er tvivlsom, når de ikke er fremtidssikrede. Desuden står vores nabolande i kø for at levere godkendte opbygninger, og det kan desværre hurtigt blive udbredt i stor stil at importere færdigopbyggede køretøjer.
Ingen tvivl om, at EF-typegodkendelse er kommet for at blive. Faktisk vil direktiv 2007/46/EF om typegodkendelse af køretøjer med stor sandsynlighed blive omdannet til et decideret regulativ, som alle skal følge. Og så er det jo bedre at være på forkant end at være tvunget til implementering på et tidspunkt, hvor alle andre for længst har gjort det.
Selvom der endnu ikke findes nogen brancheforening med reel kapacitet og kompetence til at rådgive om EFtypegodkendelse, behøver opbyggerne ikke at frygte. Der er masser af hjælp at få. Eksempelvis har vi hos VBG samlet masser af erfaring på området i Storbritannien, Sverige, Norge og andre europæiske lande, hvor man er meget længere fremme end herhjemme. Certifikater på alle relevante produkter ligger klar til download på vores hjemmeside – lige til at printe og medbringe til syn. Og vi er parate til at svare på ethvert spørgsmål omkring helbilsgodkendelse samt byde ind med de ressourcer, som kræves, for at opbyggerne kan tage den lige vej til godkendte løsninger.
Danske opbyggere udmærker sig i dag ved deres høje kompetence og kreativitet, når der skal findes gode løsninger til kunden. Det er vores fælles ansvar at sikre, at det også er muligt i fremtiden. Eller med andre ord: Der ligger spændende muligheder for vores fødder, men det er også nødvendigt, at vi griber dem nu. Og det er slet ikke så svært endda.
Per Mikkelsen
Adm. direktør, VBG GROUP Sales A/S
Industribuen 20-22
5592 Ejby
[add:450]