Ny teknik til omlastning af trailere
TX Logistik, bayernhafen-koncernen, Logistik-Kompetenz-Zentrum Prien og Uhly Maschinentechnik har udviklet en ny omlastningsteknik til at læsse sættevogne, der ikke kan omlastes med en kran, på jernbanens standard-bærevogne.
NiKRASA-systemet (Nicht kranbare Sattelauflieger) anvendes allerede i praksis – siden juli 2014 – mellem Padborg og Verona, siden sidst i september også mellem Bettembourg og Triest og på strækningen Rotterdam-Oslo.
»NiKRASA vil bringe mere transport fra vejen til skinnerne,« siger Karl Fischer, direktør for LKZ Prien GmbH.
»Nutidens transportmiddel, som enhver bilist kender, er lastbilen med sættevogn. Det har hidtil været meget bekosteligt at flytte disse transportmidler med biltog. NiKRASA tilbyder nu et enkelt system til at kunne omlaste sættevogne, der hidtil ikke var mulige at omlaste med en kran. Systemet styrker dermed fordelene ved den kombinerede transport: Det sparer omkostninger for afskibere og speditioner, de undgår bilkøerne, det forebygger manglen på chauffører og skåner miljøet,« siger han.
[pic:22786]NiKRASA-systemet består af to dele: en mobil terminal-platform og transport-platformen. Til omlastning kører terminal-trækkeren op på terminal-platformen og placerer traileren midt på transport-platformen. Portalkranens eller reachstackerens gribearmsredskab løfter traileren ved at gribe fat i NiKRASA transport-platformens kanter. Traileren og transport-platformen danner således en enhed, der omlastes som sådan.
Traileren placeres i specialgodsvognen, så den passer nøjagtigt til støttebukken. Her låses kongebolten fast. Omlastningen af traileren er dermed afsluttet.
Blandt andet afskiberen Danish Crown, Europas største eksportør af svinekød, og de to speditionsfirmaer Nagel Group og N & K, har været involveret i udviklingen af NiKRASA, der allerede anvender NiKRASA til køletransport i hele Europa.
[add:338]