DEBAT: Gu' handler det om følelser
Ja, gu handler det om følelser, hr. Jacob Chr. Nielsen. ITD’s forkølede forsøg på at ringeagte de, der reelt kæmper for en branche, der er i knæ, ved at latterliggøre alvoren med, at branchen mistænkeliggøres og kriminaliseres ud fra følelser og fordomme, er simpelthen også under dit niveau.
Ja, gu handler det om følelser også, og det gør det, fordi rigtig mange lider under den skæbnesvangre fremtid, branchen står over for i disse år - og lad os håbe, at der er politisk vilje og tæft til at få rettet op på katastrofekursen, inden alle ender i grøften - og heldigvis sender finanslovsforslaget signal om den vilje.
Det handler om følelser, når min onkel, der er chauffør, bliver arbejdsløs, fordi hans vognmand led konkursens skæbne.
Det handler om følelser, når en bekendt må bukke under og lukke sin vognmandsforretning, der i øvrigt var hans drøm, fordi han ej længere kunne konkurrere på pris og valgte ikke at konkurrere på løn som så mange andre.
Det handler om følelser, når jeg på Toldpladsen i Padborg taler med østchauffører, der ikke har set deres familier i 4-5 måneder. Jeg får kvalme, når de samtidig viser mig deres aflønning - jeg frøs til is, da jeg i sommers så en kontrakt på en østchauffør, der blev trukket 3000 kr. i løn for at bo i en mandskabsvogn et sted på Sjælland. Dagligt blev han og hans 10 kollegaer hentet og fragtet til udkørselsstedet, hvor de distribuerede varer i dansk indregistrerede biler til 18.000 kr. om måneden - dog for ca. 250 timers arbejde, og så skulle huslejen lige fratrækkes.
Det er ikke nogen fordom, at der er masser af kreative profitmagere i branchen. Men det er klart, at bevæger man sig på kanten, bliver der nok pyntet noget på virkeligheden, for sandheden er alt andet end pæn!
Det handler også om andet end følelser.
Er det ikke således, at når taler vi internationale transporter og fællesskabstilladelser, så skal den danske godskørselslov til stadighed overholdes? Eller er det i virkelighed således, at ITD har en dagsorden, der handler om, at al international transport skal friholdes for den danske godskørselslovs bestemmelser?
Hvad er der i øvrigt galt i at have følelser? Kynismens fjæs er godt og grundigt i gang med at smadre en branche, der for år tilbage var en stolt branche med etik og moral.
Har kapitalens magt i virkeligheden gjort sit indtog i så mange, så alt handler om, at hjulene skal trille, km-tælleren konstant være i bevægelse, og det der med chaufførerne er sekundært – det er jo bare et redskab til at få fragtet gods, så årsregnskaberne helst ender med bragende overskud – hvor meget er det nu for øvrigt, I lige har tilbagebetalt i ”belønning” til jeres medlemsvirksomheder?
Jeg synes ærlig talt, hr. Jacob Chr. Nielsen, at det klinger hult, når du langer ud efter regeringen, for samtidig med at du gør det, efterlader du endnu større frustrationer hos alle de mennesker, der er ramt af det cirkus, det efterhånden har udviklet sig til, og ikke mindst de mennesker, der dagligt holder vejret og tænker ”bare det ikke bliver min sidste dag i dag”, og de mennesker, hr. Jacob Chr. Nielsen, er både chauffører og vognmænd.
Så gu handler det også om følelser - det er mennesker og ikke maskiner!
Rikke Lauritzen
Maglegaards Allé 106, 2. tv.
2860 Søborg
[add:450]