DEBAT: Umuligt at stille danske særkrav
Da mit debatindlæg vedrørende Folketingets mulighed for at lukke det påstående hul i Godskørselsloven var skrevet forud for den nu indgåede aftale om finansloven, kan der nu gøres status over, om ”hullet” så blev lukket.
Aftalen om finansloven indeholder i hovedtræk følgende initiativer, der skal bekæmpe såkaldt social dumping på transportområdet.
” 7. Tiltag for at bekæmpe social dumping på transportområdet
Aftaleparterne vil sikre, at chauffører, der udfører godskørsel i henhold til en dansk godskørselstilladelse, har ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Der er enighed om følgende initiativer:
• Godskørselsloven præciseres, så der ikke er tvivl om, at de chauffører, der lovligt kan udføre godskørsel for en dansk etableret virksomhed i dansk indregistreret køretøjer på dansk område, er omfattet af krav i godskørselsloven i relation til løn- og arbejdsvilkår.
Aftaleparterne er enige om at indføre lovhjemmel til at kræve:
1. når en virksomhed anvender egne chauffører, skal disse være ansat i samme virksomhed, som tilladelsen er udstedt til,
2. at udenlandske chaufførvikarvirksomheder skal aflønne chaufførvikarer på niveau med gældende danske kollektive overenskomster for chauffører ved udlejning til kørsel i dansk indregistrerede køretøjer på dansk område.
• Regeringen vil desuden undersøge muligheden for at stille krav om, at de danske virksomheder, der benytter udenlandske chaufførvikarer, sikrer sig, at de udenlandske chaufførvikarer aflønnes på niveau med gældende danske kollektive overenskomster. Aftaleparterne er enige om at mødes, når undersøgelsen er afsluttet.
• Politiets indsats på cabotageområdet styrkes yderligere. Bevillingen øges med 10 mio. kr. i 2015.”
----
Hvis vi sammenholder det med den debat, der har været om Kim Johansen, kan det altså konstateres, at regeringen vil ”…undersøge muligheden for at stille krav om, at de danske virksomheder, der benytter udenlandske chaufførvikarer, sikrer sig, at de udenlandske chaufførvikarer aflønnes på niveau med gældende danske kollektive overenskomster.”
Resultatet af den undersøgelse tør jeg godt allerede give et kvalificeret bud på. Det kan ikke lade sig gøre! Undersøgelsen er nemlig allerede foretaget i forbindelse med den seneste revision af Godskørselsloven i 2012.
Den nuværende Godskørselslov har følgende bestemmelser om løn og arbejdsvilkår mv.:
"§ 6. Tilladelser i henhold til denne lov skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen, herunder i udlandet.
Stk. 2. Tilladelsen skal udnyttes af den virksomhed, der har opnået denne, og den kan hverken helt eller delvis overgå til andre.
Stk. 3. Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.
Stk. 4. Tilladelsesindehaveren skal efter påbud fra transportministeren indsende dokumentation for, at virksomheden følger de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster."
§ 6 a. Godskørsel for fremmed regning, der udføres med en tilladelse udstedt i medfør af § 1, stk. 1, må kun udføres af
1) tilladelsesindehaveren eller en chauffør ansat hos denne,
2) en chauffør ansat hos en anden tilladelsesindehaver, idet der kun må ydes betaling for de med udlånet direkte forbundne omkostninger, eller
3) en chauffør ansat hos en tilladelsesindehaver, der efter stk. 2 er godkendt til erhvervsmæssigt at udleje chauffører.
Stk. 2. Det kan i tilslutning til en tilladelse til godskørsel for fremmed regning, jf. § 1, stk. 1, eller en tilladelse hertil udstedt inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde godkendes, at indehaveren erhvervsmæssigt udlejer chauffører. Godkendelsen omfatter tillige udlejning af chauffører til udførelse af erhvervsmæssig personbefordring.
Stk. 3. For godkendelse i henhold til stk. 2 finder bestemmelserne om meddelelse, fornyelse, tilbagekaldelse og bortfald af tilladelser i medfør af § 1, stk. 1, tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Transportministeren kan fastsætte regler om meddelelse af godkendelse i henhold til stk. 2."
---
Umiddelbart skulle man jo så tro, at Kim Johansens konstruktion allerede ville blive ramt af dels § 6, stk. 3 (kravet om at overholde dansk overenskomst) og § 6a, stk. 1 nr. 1), men begge dele kræver, at tilladelsen er udstedt med hjemmel i Godskørselsloven, og det er netop ikke tilfældet med f.eks. Kim Johansen International Transport A/S, som alene har en Fællesskabstilladelse.
Om § 6a hedder det da også i Karnovs kommentar:
"Ved kørsel i udlandet er en dansk tilladelsesindehaver [altså en dansk vognmand] ikke underkastet samme betingelser for anvendelse af chauffører som ved national vejtransport. En tilladelsesindehaver kan frit anvende både ansatte chauffører og udenlandske chaufførvikarer ved kørsel i udlandet."
Det vil sige international kørsel er undtaget fra de ovenstående krav. Ifølge Arbejdsrettens dom i Kim Johansen-sagen kører Kim Johansen kun 3 % af sine kilometre i Danmark.
Karnovs kommentar fortsætter:
"For så vidt angår tilladelsesindehavere, der har en EØS-tilladelse til vejgodstransport [altså en Fællesskabstilladelse], følger det af EP/Rfo 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel og EP/Rfo 1073/2009 [...] og om ændring af forordning 561/2006, at de ikke kan omfattes af bestemmelser om anvendelse af chaufførvikarer, idet begge forordninger udtømmende har gjort op med, hvilke danske lovsbestemmelser, knyttet til cabotagekørslen, der kan finde anvendelse. Der kan heller ikke stilles sådanne krav til tilladelsesindehavere, der udfører international vejtransport på det danske territorium, idet dette vurderes at ville være i strid med traktatens bestemmelser om den frie udveksling af tjenesteydelser. Loven er på denne baggrund udformet således, at der ikke stilles krav til udenlandske tilladelsesindehavere ved kørsel her i landet. (Min understregning).
Med andre ord så er det ifølge EU-retten ikke muligt at stille nationale krav til aflønning af chauffører, eller stille krav om at der ikke benyttes chaufførvikarer så længe, der er tale om internationale transporter.
Og så er vi tilbage ved udgangspunktet – det er umuligt at stille danske særkrav til internationale transporter, men vi kan derimod sagtens stille krav til nationale transporter – uanset, hvem der udfører dem. Det er derfor ærgerligt, at så meget af debatten handler om Kim Johansen og ikke om, hvordan vi bevarer de danske chaufførarbejdspladser, som er under kraftigt pres fra useriøse aktører i branchen – ingen nævnt ingen glemt.
Bernt Clausen, advokat
Træbuen 7, Låsby
[add:452]