DEBAT: Innovation bringer dansk vejgodstransport fremad
Det er de færreste, der tænker over det, når de ser en lastbil på vejen. Men egentlig er det ren innovation, der kører dér på vejen lige foran én. Faktisk går den danske vejgodsbranche foran i Europa ved at være blandt dem, der satser mest på specialiseringer og effektiviseringer af vejgodstransporter. Det sker blandt andet gennem arbejdet med at få løsnet op i hele Europa for modulvogntog og tilladelse til større totalvægt på vejene.
Det er vigtigt, fordi vi som branche er nødt til at være på forkant. Det forventer vores kunder, og politisk er der altid ønske om, at vi gør det bedre og er innovative. Især det sidste er et særkende for Danmark ikke kun på transportområdet, men for alle brancher, som vi jævnligt bryster os af i EU’s korridorer og på Europas veje.
Handler om udsyn
Tag for eksempel klima og CO2-diskussionen i EU. Her kan godstransporten på de europæiske veje med stor sandsynlighed forvente at blive draget ind i at skulle bidrage til at nedbringe CO2-udledningen. Senest er Europas statsledere blevet enige om et ambitiøst, bindende mål i CO2-reduktion på 40 procent inden 2030. Beslutninger som disse kan vise sig at have afledte konsekvenser for vejgodstransporten, og det er vigtigt, at de ambitiøse planer er ens for alle lande i det indre marked. Der skal derfor også være en balance i, hvor ambitiøs en kurs på klimaområdet Danmark lægger, fordi det vil kunne risikere at presse de danske vognmænd og transportvirksomheder unødigt i konkurrencen med resten af Europa.
Ved at tænke innovativt og løsningsbaseret kan vi måske både nedbringe CO2-udledningen og samtidig effektivisere transporterne, og dermed give Danmark et forspring. Resultaterne kommer dog kun, hvis alle bakker op om nye tiltag i godstransporten. Det handler om at have udsyn i branchen. Der arbejdes allerede med tiltag som elstik på rastepladser til kølevogne og lastbilskolonner med kun én fører. Det giver fordele at nytænke vejgodstransporten. Mulighederne er mange.
Spotter tendenser
Det er bl.a. behovet for løsninger som disse, der er årsag til, at ITD har åbnet Danmarks første innovations- og videnscenter for logistik og transport i Danmark – ILT. Vores opgave er, at spotte de tendenser, der vil have en effekt for vores branche – ikke kun i dag men også ti og tyve år ude i fremtiden. Vi skal indsamle den viden, der skal til, for at vi faktuelt kan navigere branchen trygt igennem de udfordringer, der vil komme, men også indsamle den nyttige viden fra vores mange medlemmer, der betyder, at vi fortsat fastholder den innovative, løsningsbaserede virkelyst i branchen.
Samtidig skal vi i højere grad indgå i dialog med de virksomheder, der skal have transporteret varerne, for her kan der måske også findes løsninger, der i sidste ende bidrager til, at vi effektiviserer logistik- og vejgodsbranchen.
Det er nogle af de ting, ILT skal bidrage til. For os at se er der nemlig kun en retning, og vi er godt på vej – nemlig fremad. Innovations- og virkelysten skal finde fremtidens løsninger for godstransporterhvervet i Danmark og i det indre marked. På den måde sikrer vi, at der også fremover vil være store gevinster at hente på vejene for Danmark, og at vi også i 2030 ligger foran resten af Europa, når vi snakker innovation i vejgodstransporten.
Poul Bruun
Innovationsdirektør for ILT (ITD’s Innovationscenter for logistik og transport)
.
[add:464]