DEBAT: Pladder fra Pihl Lorentzen
Det er noget værre pladder, Kristian Pihl Lorentzen her kommer af med. Det er ikke lønsomt at køre cabotagekørsel med dansk indregistrerede biler og danske chauffører, der aflønnes efter dansk overenskomst. At det selvfølgelig sker i enkeltstående tilfælde, er ofte fordi, at det handler om specielle transporter.
Derimod er det endog meget lønsomt, når danske transportvirksomheder indregistrerer biler i Østeuropa, udstationerer disse biler til Danmark, ansætter og aflønner østeuropæiske chauffører med 1000 til 1500 pr. måned.
De udenlandske biler er efter min mening således at betragte som hjemmehørende i Danmark, og de disponeres fuldstændig som om, at de var danske.
Et tydeligt bevis på, at det forholder sig som ovenfor beskrevet, er det faktum, at de øst-indregistrerede lastbiler bliver efterladt her i Danmark i hobetal, både i julen og påske.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
Se, nu er det jo ikke afgørende, hvad man lige bruger af betegnelse for noget overhovedet. Det vigtigste må være det, der reelt foregår omkring cabotagekørsel.
At man sammenligner de cabotageture, danske lastbiler foretager i eksempelvis Norge, med det, der åbenlyst foregår her i Danmark, er totalt "skudt forbi". Der er jo ingen danske lastbiler, der er fast udstationeret i Norge, på samme måde som de udenlandske lastbiler faktisk er udstationeret i Danmark i helt op til fem måneder ad gangen. Dette er ikke bare en påstand, men et faktum, der bygger på udtalelser fra chaufførerne selv.
Når en virksomhed i Danmark disponerer over et udenlandsk køretøj og tildeler dette en international transport fra et europæisk land, med gods til Danmark, og gør dette for at kunne disponere over køretøjet til cabotagekørsel i Danmark – ja, så lugter det grimt.
Den speditør, der både disponerer over den internationale transport ind i Danmark, og også for den videre cabotagekørsel, der er en del af et systematisk planlagt forløb, som de jo selv oplyser, de gør brug af – ja, så overtræder man helt bevidst nogle love og regler fra EU, der klart siger, at man ikke må "køre ind i en medlemsstat med det formål at udføre cabotagekørsel".
Et køretøj, der er disponeret til at køre ind i Danmark for at levere en last og derefter er disponeret til at foretage cabotagekørsel, vil være ventet på en forudbestemt adresse på et forudbestemt tidspunkt for at påtage en forudbestemt opgave.
Således må selv Kristian Pihl Lorentzen erkende, at dette både er systematisk cabotagekørsel - der på forhånd har været planlagt - og således også er i direkte strid med loven. Vi kan hermed slå fast, at der på ingen måde er tale om, at ulovlig cabotagekørsel er faldende, men blot, at man tillader mange forhold, der reelt er ulovlige. Dette betyder blot, at alle bliver mere frustrerede og diffuse over, hvad der virkelig foregår, og samtidig kan politiets ressourcer række noget længere på grund af, at man ikke griber ind, hvor man burde gribe ind.
Dan F. Jørgensen
Kongsbergparken 8F
5400 Bogense
[add:38]