23948sdkhjf

DEBAT: Svar til Kim Johansen

Det ville unægteligt klæde hr. Kim Johansen, hvis han rent faktisk ville forholde sig til, hvad Morten Slot-Thomsen skrev i sit udmærkede indlæg.

Jeg tror derudover, at vi er mange, der gerne vil vide, hvordan hr. Johansen kan stå på nationalt tv og udtale, at han ikke bedriver indenrigstransport - når det er bredt kendt, at han har biler kørende mellem Kastrup og Billund.

Da hr. Kim Johansen stod i "Debatten" på DR2, fremkom han med spørgsmålet:

“Vi har 5000 læs ud af Paris om året - hvordan skal de aflønnes?"

Tjah... Det spørgsmål skal jeg med glæde hjælpe hr. Johansen med at besvare:

Såfremt bilen er indregistreret i Danmark, så har det da altid været sådan, at chaufføren kørte til danske lønninger - uanset hvor læsset gik til og fra. Simpelt - ikke sandt?

Jeg håber, vi får mulighed for at se hr. Johansen uddybe sine synspunkter i et forum, hvor han slipper for at få sine argumenter forplumret af en folkevalgt kuglestøder uden indsigt i transportbranchen.

Hr. Morten Slot-Thomsen tog teten, nu venter vi på fortsættelsen fra hr. Kim Johansen. Forhåbentlig bliver det længere end to linjer.

Thomas Højbjerg Nielsen
Bækkevej 3, Lindknud
6650 Brørup

Om man kan lide Kim Johansen og andre store aktører eller ikke, er jo op til hver enkelt at vurdere. Systemet Danmark har efterhånden gjort det så bøvlet at drive små forretninger, at man skal have en vis volume for at eksistere, og bor du på landet, og der er chance for, at en flue skal ændre kurs, bliver du pålagt at flytte, fordi fluen har mere ret end dig.

De store gør da kun, hvad systemet Danmark siger, de skal gøre – stor, større og meget stor.

Kommer man som 2-3-bils-vognmand og skal købe olie/dæk/lastbiler/færgebilletter osv., siges der som ofte, “skal du ikke bruge mere, koster det sådan og sådan”. Men vil du f.eks. købe 10 lastbiler eller 500.000 liter diesel, er det en helt anden snak, og prisen bliver vel reduceret med 10-40%.

Så skal der stilles krav til transportkøberen, siges der. Nu er vi vist ude i det samme som grænsehandel. 80 % er imod grænsehandel – hmm, gad vide hvem der så handler der.

Vil man fra politisk side beholde danske vognmænd, er det på tide (og ja, det skulle være sket for 10 år siden) at få dieselafgiften væk, og udenlandske lastbiler må betale 1,5 kr. pr. km i vejskat, og der skulle gælde samme lov, når de kører i DK, som danske lastbiler er underlagt.

Og så siges der fra politisk side, at det er EU-lov. Tysk politi, BAG, og dransk politi gør da vist, hvad Tyskland/Frankrig mener...

Jeg vil lige slutte af med et par eksempler. En slovak må køre i DK på tyske prøveplader - så burde man også kunne køre på danske prøveplader i Tyskland. En Polak, der vil køre særtransport i DK, henvender sig i Padborg og får tilladelse gratis. Vil du køre særtransport i Tyskland, kan du søge lang tid, før du skal afsted, og så koster det let 5000 kr.

Man må ikke køre i Tyskland om søndagen - er det også en EU-lov? Nej, politikere, meld ud, om I vil beholde danske vognmænd. Hvis I ikke vil, fair nok, så giv dem ophugningsstøtte i stedet for at blive ved at pine dem eller indfør håndværkerfradrag eller fattighjælp - kald det, hvad I vil.

De samlede omkostninger pr. kørte km er i Tyskland, Polen, Slovakiet, Rusland, Litauen, Letland mv. 20-50 % lavere end i DK. Forhold jer dog for pokker til det, kære politikere, og gør noget.

Niels Kr. Kristensen
Skovvænget 95
7540 Haderup

Kære Kim Johansen

Som jeg skrev til advokat Bernt Clausen, så vil jeg gerne oplyses om, hvad det helt præcis er, der gør, at du er fritaget for at følge godskørselslovens bestemmelser - herunder kravet om, at aflønning skal være på niveau med de kollektive danske overenskomster!?

Du fastholder og fokuserer evig og altid på, at det internationale transportmarked er fuldt liberaliseret, allerede tilbage først i 90'erne. Men virkeligheden er, at den liberalisering, som du stædigt henviser til, den omhandlede udelukkende bortfald af kravet om tilladelse til at udføre godstransport de respektive medlemsstater imellem.

Uanset om man udfører national eller international godstransport på baggrund af en fællesskabstilladelse, der hviler på en dansk godstransporttilladelse, så er man, som dansk vognmand med danske biler, underlagt de krav og bestemmelser, der står skrevet i den danske godstransportlov - herunder overenskomstkravet.

Hvis du, Kim, mener noget andet, så bedes du redegøre herfor, gerne fulgt af gangbar dokumentation!

For ser du, Kim, hvis du ikke er underlagt den danske godskørselslovs bestemmelser, så bør ingen være det! Eller forventer du, at du har opnået særstatus på baggrund af mere end 10 års brud på selvsamme godskørselslovs bestemmelser?

Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted

Kære Kim

Du kommer til at uddybe, hvad Morten Slot-Thomsen ikke forstår ved godskørselsloven.

Søren B. Nielsen
Vejlegårdsparken 82
2665 Vallensbæk Str.

Morten Slot-Thomsen, jeg synes, du skulle svare på det spørgsmål, Kim Johansen stillede i “Debatten” på DR:

“Vi har 500 læs om ugen ud af Paris til forskellige lande i EU. Skal de også køres efter danske overenskomster, nu det er danske biler på danske nummerplader?”

I samme udsendelse mente Jan Villadsen ikke, det betød noget, at Kim Johansen flagede ud, da chaufførerne alligevel ikke var danske. Men 400 biler gange vægtafgift + eurovignet om året er da en post, som Bjarne Corydon sikkert godt kunne bruge, også når man tænker på, at bilerne faktisk aldrig kører i Danmark.

Du burde også forholde dig til, at Kim Johansen ikke kan bruge en dansk godskørselstilladelse, når han kører rundt i EU. Der skal han bruge en fællesskabstilladelse, og der står ikke noget om, at der skal aflønnes efter danske overenskomster.

Leif Pedersen
Solbjerg 85
7400 Herning

Der er forskel på integritet og hykleri. Der er den seneste uge skrevet mangt og meget i sagen om storvognmanden Kim Johansen i Greve, og hans trussel om at flytte sin forretning ud af landet.

En vognmand som Kim Johansen, der i årevis har slået sig op på og ikke mindst høstet goodwill ved at være ”dansk vognmand” – er dog den type vognmand, der gør det umådeligt svært for andre danske vognmænd, der dagligt kæmper for bevarelse af deres forretninger.

Det er mig en gåde, hvorledes en kløgtig vognmand som Kim Johansen kan komme frem til en strategi, der handler om at gøre 3F til synderen for den påståede hetz, der er mod hans vognmandsforretning - i hvert fald den del, der ligger i Greve.

Det, der blev afgjort i arbejdsretssagen, var ikke hvorvidt selve Kim Johansens måde at konstruere sig på, var lovlig eller ej. Det var udelukkende et spørgsmål om, hvorvidt 3F havde retten til at konflikte Kim Johansen mod at få overenskomstdækket den del af butikken, der har hjemsted i Estland, så 3F kunne sikre, at de ca. 700 rumænske og bulgarske chauffører, der er ansat i den estiske del af forretningen, fik en løn på niveau med deres øvrige danske såvel som udenlandske kollegaer, der kører lastbil, der er dansk indregistreret, som Kim Johansens biler jo er, eller i hvert fald en tid endnu.

Det er mig en gåde, at hr. Kim Johansen ikke kan gennemskue, at den påståede hetz handler om måden, han behandler sine chauffører på, om måden han med elegant arrogance hele tiden rider på kanten af forordninger og direktiver, og hvorledes han meget sofistikeret omgås godskørselslovens bestemmelser, som alle hans andre vognmandskollegaer i øvrigt skal overholde for at bevare deres tilladelser.

Måske den påståede hetz handler om det faktum, at de danske vognmænd, der holder fast i deres integritet for at værne om det, der engang var en stolt branche, er trætte af at skulle se ved selvsyn, hvorledes Kim Johansens chauffører bliver behandlet, og ikke mindst, at denne konstruktion, Kim Johansen mener er velsignet i Arbejdsretten, i den grad er konkurrenceforvridende for resten af branchen.

Det er mig faktisk ubegribeligt, hvordan Kim Johansen har ansat sine chauffører, for i Arbejdsretten postulerede han, at de hverken er udstationeret eller vikarer, men så er han jo også friholdt for såvel udstationeringsdirektivet og vikardirektivet, der er implementeret ved dansk lov – men hvad er disse chauffører så egentlig ansat som? Selvstændige vognmænd? Almindelige chauffører? Eller rider Kim på snedig vis på begrebet ”international eksportchauffør”, som jo ikke er et ansættelsesretligt begreb, der hverken er kendt i Danmark, ej heller i EU.

Og hvad med Romtraktatens bestemmelser om EU-borgeres kontraktlige retsstilling ift., hvor arbejdet udføres? Er Kim Johansen ikke forpligtet til at overholde den? Er det virkelig således, at sagen skal trækkes til EU-Domstolen for at få afgjort, om det er god brancheskik og i overensstemmelse med traktaten, EU-forordninger og direktiver?

Jeg tænker, at den påståede hetz har hr. Kim Johansen selv sørget for. Jeg tænker, at vognmandskollegaer til Kim Johansen klør sig i nakken over, at hr. Kim Johansen med is i maven, uden integritet og god brancheskik hyrer 700 bulgarske og rumænske chauffører, ansætter dem i Estland, fragter dem til Danmark for at de så skal køre 24/7 – dog med overholdelse af køre-/hviletidsbestemmelserne, i Norden og Vesteuropa. Jeg tænker, de vognmænd klør sig i nakken over, hvorledes en sådan konstruktion kan lade sig gøre, uden at bilerne, altså de ca. 350 dansk indregistrerede biler, aldrig har så meget som snittet estisk jord med de forreste stænklapper.

Jeg synes, det er hyklerisk ikke at stå ved sit eget værk, og når så lokummet brænder efter mange års profetering af denne tvivlsomme konstruktion, ikke bare stiltiende smutte ud af bagdøren, eller vise sig som en mand, en VOGNMAND med integriteten i behold!

Rikke Lauritzen
Maglegaards Allé 106, 2. tv.
2860 Søborg

[add:38]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109