Rigspolitiet møder skarp kritik fra DTL
Anvendelsen af færgereglen - herunder især hvilke forhold der skal være til stede for chaufføren for at afholde hviletid under overfarten - har affødt en vis debat på lastbilmagasinet.dk.
Tirsdag kom Rigspolitiet med en udmelding her på siden under overskriften "Politiet præciserer", hvor politiet bl.a. henviser til en udtalelse fra en tidligere ansat i politiet - og nuværende chefkonsulent i DTL. Denne udmelding fra Rigspolitiet møder nu stærkt kritik fra DTL, der har fremsendt denne erklæring til redaktionen:
Af en artikel på lastbilmagasinet.dk den 11. november 2014 under titlen ”Politiet præciserer”, har vicepolitiinspektør i Rigspolitiets Færdselssektion Jørn Pakula Andersen henvist til udtalelser fra en tidligere navngiven medarbejder i Rigspolitiet – nu ansat i DTL Danske Vognmænd – som begrundelse for Rigspolitiets kontrolpraksis ved håndhævelse af færgereglen inden for køre- og hviletidsområdet.
I den forbindelse skal DTL Danske Vognmænd udtale, at det efter organisationens opfattelse er stærkt kritisabelt, at Rigspolitiets medarbejdere udtaler sig på denne måde til pressen.
Politiet bør ikke anvende navngivne forhenværende medarbejderes tidligere udtalelser i pressen om kontrolpraksis som grundlag for udtalelser om, hvad man i dag foretager sig, når der efterforskes i køre- og hviletidssager.
Efter DTLs opfattelse bør politiet først og fremmest udtale sig på baggrund af gyldige retskilder, dvs. lovbemærkninger, domstolsafgørelser, vejledninger, forvaltningsafgørelser eller ombudsmandsudtalelser. Dernæst kan den forvaltningsmæssigt overordnede ansvarlige for kontrolområdet udtale sig om, hvad der i politiet i øvrigt findes af forvaltningsretligt gældende praksis for, hvad man aktuelt foretager sig i processen frem til, at der eventuelt rejses tiltale.
Vi mener derfor ikke, at Rigspolitiets optræden i den nævnte artikel er i overensstemmelse med god forvaltningsskik.
DTL v/pressechef Morten Lindbo
[add:38]