DEBAT: Særstatus for Kim J.?
Hr. Bernt Clausen har helt sikkert en pointe, eller måske endda flere. Dog overser han, måske bevidst, at Kim Johansen rent faktisk udfører nationale transporter.
Vil hr. Bernt Clausen anfægte, at disse nationale transporter er underlagt godskørselslovens bestemmelser? I bekræftende fald ser jeg frem til at få forklaret, og om nødvendigt skåret ud i pap, hvorledes kørsel i danske biler på danske godskørselstilladelser kan undslå sig godskørselslovens bestemmelser?
Såfremt, at Kim Johansen ikke er underlagt godskørselslovens bestemmelser ved nationale transporter, så bør ingen vel være det, og så er der vel frit slag for lokumsaftaler mv. Eller mener hr. Bernt Clausen, at Kim Johansen er berettiget til særstatus, udelukkende fordi han stædigt taler om liberaliseringen af international godstransport?
Vi er mange, der er mere end trætte af at se Kim Johansens østslaver køre gods mellem danske lufthavne til priser, ingen dansk vognmand, der følger godskørselslovens bogstav, kan hamle op med.
Det kræver hverken en advokatuddannelse eller den store kædestrammereksamen at regne ud, at det ikke er uden betydning, om man som dansk vognmand har lønudgifter på 35-40.000 til en dansk chauffør, eller som Kim Johansen har lønudgifter på 10-14.000 til en bulgarer eller rumæner, ansat på tvivlsomme vilkår i et estisk selskab!
Men klart nok, hylder man de frie markedskæfter, uden skelen til de menneskelige omkostninger overhovedet, så er Kim Johansen bestemt værd at holde en forsvarstale for. Hvis ikke, så bør man måske læse en kende bedre på lektien, inden man tager ham i forsvar!
Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted
[add:464]