23948sdkhjf

EU-rapport ser på transportkøberne

Europa-Parlamentets nye rapport om det indre markeds funktion på blandt andet transportområdet, som skal debatteres i dag, sætter kniven ind dér, hvor det gør mest ondt, mener DTL. Den sigter nemlig ikke mindst på transportkøberne i markedet.

Ifølge Erik Østergaard, adm. direktør i DTL og formand for NLA, er transportverdenen sin egen største køber af transportydelser. På kryds og tværs anvendes der underleverandører og underleverandørers underleverandører, mens dygtige køberinteresser slipper mellem myndighedernes fingre.

»De, der den ene gang ønsker at være sælgersiden – og den anden gang på købersiden, alt efter hvad der giver mest goodwill – ser denne rapport som et stærkt udspil, der skal danne udgangspunkt for, at det fælles marked nu endelig indføres. Vi andre ser rapporten som en nedskrivning af det, som DTL og NLA har påpeget i årevis: Nationale transportmarkeder dræbes, når der kan shoppes rundt efter laveste fællesnævner, og netop på grund af transportens givne mobilitet, kan der ikke bare laves et åbent marked som på andre områder. Det kræver kontrol og regulering, så de nationale markeder kan overleve og ikke bliver udhulet,« siger Erik Østergaard.

Parlamentsrapporten fremhæver omkostningerne for EU ved ikke at have et fuldt fælles marked for vejtransport men nævner samtidig, at et af de første skridt er at sikre, at ingen aktører kan ”snyde”. Og det skal netop garanteres gennem den fornødne kontrol og sikring af, at hele forsyningskæden er ansvarlig for ulovlige aktiviteter.

Erik Østergaard ønsker ikke at forholde sig til egentlige kædeansvar, der vil være nationale anliggender. Men EU’s holdning til, hvad der er acceptabel adfærd på transportmarkedet som et konstant grænseoverskridende erhverv på gummihjul må ændres, mener han:

»Der tales om og viftes med virksomheders ansvar, når det gælder produktionen, men hele snakken om Corporate Social Responsibility skal i langt højere grad gælde for selve transportforløbet og må højere op på dagsordenen som en betingelse for et fungerende indre marked.«

[add:352]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08