DEBAT: Politikere og debattører må forholde sig til EU-reglerne
Jeg kan godt forstå, at Harald Fabricius – og med ham mange andre – kipper med hatten over den bebudede indsats mod social dumping, som SF har gjort sig til bannerfører for. Der er rigeligt at tage fat på, men lige præcis Kim Johansen er et rigtig dårligt eksempel på noget, som de danske politikere reelt kan gøre noget ved, og derfor kan man godt have på fornemmelsen, at det også gælder om at give SF – som 3F jo traditionelt støtter ved ethvert valg - en gang hårdt tiltrængt hattelak forud for et snarligt folketingsvalg.
Såvel Harald Fabricius og SF synes nemlig at overse, at det såkaldte ”smuthul i Godskørselsloven”, som efter deres opfattelse gør, at Kim Johansen kan bruge såkaldt billig østeuropæisk arbejdskraft fra sit eget estiske datterselskab, formodentlig slet ikke kan lukkes af det danske Folketing.
Hvis man læser Arbejdsrettens afgørelse i Kim Johansen-sagen, så vil man opdage, at Kim Johansen-koncernen hverken udfører cabotage-kørsel eller nationale transporter i Danmark, men alene udfører internationale transporter, som kræver en Fællesskabstilladelse. En Fælleskabstilladelse udfærdiges med hjemmel i Forordning Nr. 1072/2009 – dvs. fælles EU-regler. En forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat og kan derfor ikke ændres af det danske Folketing. Så længe Kim Johansen International Transport A/S og koncernens estiske datterselskab Kim Johansen Transport OÜ opfylder betingelserne for at have en Fællesskabstilladelse, så SKAL de danske og estiske myndigheder udfærdige en sådan til hans skelskaber.
Arbejdsretten konkluderer da også i sagen at:
”I overensstemmelse med Arbejdsrettens dom af 20. juni 2000 i sag 2000.455 (Mitropa) finder Arbejdsretten herefter, at der også i denne sag må kræves særlige omstændigheder, for at 3F’s interesse i at opnå en overenskomst med Kim Johansen Transport OÜ (det estiske datterselskab, hvor chaufførerne er ansat) for det omhandlede arbejde kan anses for at være af fornøden styrke og aktualitet.
Arbejdsretten finder, at der ikke foreligger sådanne særlige omstændigheder, og Arbejdsretten bemærker i den forbindelse, at der ikke er grundlag for at antage, at Kim Johansen-koncernens konstruktion og interne fordeling af opgaver ikke er lovlig eller udtryk for reelle transaktioner.”
Det ville efter min mening klæde SF, Harald Fabricius og andre debattører at forholde sig til, at Danmark som medlem af EU er underlagt nogle regler, som bl.a. medfører, at international landevejstransport i EU i princippet er fuldt liberaliseret, og at godskørselsloven derfor alene har betydning for indenlandsk godstransport og – formodentlig i en kortere årrække – cabotage-kørsel. At forsøge at foregøgle danskerne at man ved et snuptag kan standse en udvikling, vi selv sagde ja til med EU's indre marked tilbage i 1993, er ikke seriøst, og at fremstille en navngiven vognmand, der har Arbejdsrettens ord for, at det han foretager sig er fuldt lovligt, er direkte usmageligt.
Det der kan og bør reddes, er den nationale godstransport, hvor det er min opfattelse, at såvel chauffører og vognmænd er indstillet på fair konkurrence, men det må naturligvis sikres ved effektiv kontrol, at der ikke her bruges ulovlig udenlandsk arbejdskraft.
Bernt Clausen, advokat
Træbuen 7
8670 Låsby
[add:338]