DEBAT: Symbolpolitik præger lastbiltransporten
Finanslovsforhandlingerne markerer gerne tidspunktet, da der skal betales lidt tilbage til regeringens støttepartier. Allerhelst i form af symbolske bidrag. Kan man nøjes med at kaste forholdsvist små beløb efter problemer, der opfattes som store – men ikke er det – er alle glade.
Lastbiltransporten er nærmest ideel til dette formål. En utrættelig pr-kampagne fra fagbevægelsen og dens allierede har de senere år etableret et billede af, at dansk lastbiltransport konstant er på dødens rand på grund af ”social dumping” og vildt eskalerende ulovligheder blandt udlændinge.
Upåvirket af udenlandsk konkurrence
Fakta er imidlertid, at indenrigsmarkedet for lastbiltransport p.t. er relativt upåvirket af udenlandsk konkurrence. Indenrigslastbiltransport sker næsten udelukkende med danske lastbiler, der har chauffører på dansk overenskomst.
Ifølge Danmarks Statistik er området oven i købet i vækst. Danske lastbiler har de seneste fire år øget indenrigstransportarbejdet med mere end 25 pct.
Anderledes er det med lastbiltransporten ud og ind af landet. Her er der tale om et internationalt marked, hvor konkurrencen i mange år har været helt åben imellem danske og udenlandske biler. Ikke overraskende har dansk aflønnede chauffører svært ved at være med.
Men at udlægge udenlandske chaufførers kørsler på dette internationale marked som ”social dumping” er fejlagtigt. Også selv om de transporterer gods ud og ind af Danmark og dermed også kører på dansk vej. Eksportmarkedet er åbent og internationalt. Sådan har det været siden 1993, da den frie bevægelighed blev realiseret. Og danske overenskomster er ikke målestokken på det internationale marked – uanset om vi kan lide det eller ej.
Det er et forhold, som fagbevægelsen og dens støtter har svært ved at hitte rede i. Gang på gang udlægger den stigninger i den internationale trafik over grænserne som en direkte trussel imod det danske arbejdsmarked. Det er et effektivt skræmmebillede, men i strid med fakta.
En imaginær udfordring
Vi står altså med en imaginær udfordring: at udenlandske lastbilchauffører udhuler det danske arbejdsmarked med omfattende ”social dumping”. Det findes der ingen overbevisende dokumentation for. Og så er der en helt reel problemstilling, som rent faktisk kan dokumenteres: at danske lastbiler og chauffører er trængt tilbage på eksportmarkedet.
Hvilken af disse to problemstillinger vil stå højest på regeringens og støttepartiernes dagsorden i de kommende uger – og for den sags skyld frem til det kommende valg?
Svaret kender vi nok desværre. Uoverskueligt kædeansvar, meningsløs RUT-registrering (registrering af udenlandske tjenesteydere) af den internationale lastbiltrafik samt endnu flere penge til ensidig kontrol af udlændinge vil givetvis komme på bordet.
Der vil blive råbt højt og skingert, men sandsynligvis vil det ende i meget begrænsede tiltag på lastbiltransportens område. Retorikken er det vigtigste.
Lad spillet begynde
En politisk prøveballon fra Venstres Carl Holst omkring at indføre skatterabat til gengæld for lavere bruttoløn til danske chauffører, der kører internationalt, blev skudt ned med en meget stor vrede og forargelse af fagbevægelsen og dens støtter.
Den fuldstændige mangel på interesse for substansen i forslaget giver et vink om, at reelle løsningsforslag p.t. er i meget lav kurs på lastbiltransportens område.
Lad det symbolpolitiske spil begynde.
Jacob Chr. Nielsen
Adm. direktør, ITD
[add:38]