23948sdkhjf

Klager over Øresundsbroen blev afvist

EU-Kommissionen har afgjort, at finansieringen af Øresundsforbindelsen er fuld forenelig med EU-retten. Dermed afvises to klager fra Scandlines.

Den 17. april 2013 indgav Scandlines en klage til Europa-Kommissionens konkurrencemyndigheder over finansieringsmodellen for Øresundsforbindelsen og de garantier, som den danske og den svenske stat giver til Øresundsbro Konsortiets finansiering – den såkaldte statsgarantimodel. Scandlines hævdede, at der er tale ulovlig statsstøtte, som forvrider konkurrencen i forhold til rederiets færgeoverfart mellem Helsingør og Helsingborg.

Den 8. januar 2014 indgav Scandlines en ny klage til Kommissionen. Denne gang over de skattemæssige vilkår, som Øresundsbro Konsortiet og de øvrige infrastrukturselskaber i Sund & Bælt-koncernen har.

Som en våd karklud

Kommissionen finder imidlertid, at både statsgarantimodellen og de særlige afskrivningsregler og mulighederne for at fremføre underskud, som infrastrukturselskaberne har i dag, er fuldt ud forenelige med EU-retten.

Transportminister Magnus Heunicke glæder sig over afgørelsen:

»Det er en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark, at Kommissionen nu har fastslået, at vores statsgarantimodel, som vi anvender til finansiering af de store, brugerbetalte faste forbindelser, er i fuld overensstemmelse med EU-retten,« siger ministeren.

»Scandlines og den private kapitalfond, der ejer Scandlines, har kastet om sig med beskyldninger mod vores danske statsgarantimodel, men disse anklager er nu faldet til jorden som en våd karklud,« mener Heunicke.

»Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen. Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med Kommissionen om Femern Bælt-projektet,« siger Magnus Heunicke.

[add:449]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078