Nordiske vognmænd: Lær af Frankrig og Belgien
I et fælles brev til de fire skandinaviske transportministre fra Finland, Sverige, Norge og Danmark opfordrer Nordic Logistics Association (NLA) landenes regeringer til at støtte op om og lade sig inspirere af Belgien og Frankrigs opstramning i kursen over for afholdelse af 45 det regulære 45 timers ugehvil.
NLA – der er en sammenslutning af DTL og deres søsterorganisationer fra Norge og Sverige (med Finland som associeret medlem) – støtter selv den nye franske og belgiske kurs og ser det som et stærkt signal i kampen mod social dumping og for mere fair konkurrence i europæisk vejtransport.
EU-Kommissionen har for nylig meldt ud, at man vil åbne en sag mod de to lande for at klarlægge, om deres praksis er i overensstemmelse med EU-retten – dog primært med det argument, at bødestørrelserne muligvis er i overkanten.
Benyt eksisterende regler
»Det synes klart, at den franske/belgiske fortolkning ikke som sådan er forkert. Faktisk virker Kommissionen mere bekymret over sanktionsniveauet end over fortolkningen af Artikel 8. På det grundlag kan vi kun konkludere, at de franske og belgiske myndigheder har fundet noget, der virker. De har opnået en direkte og ret effektiv effekt ved at benytte eksisterende regler,« skriver de nordiske vognmændsorganisationer i brevet til transportministrene.
»Som repræsentanter for mere end 20.000 nordiske vognmænd kan vi kun byde denne udvikling velkommen. Den er et eksempel på, hvordan nationale myndigheder kan finde effektive løsninger inden for de eksisterende regler. Vi finder det derfor meget vigtigt, at de nordiske ministre støtter denne udvikling og overvejer mulighederne for at opnå den samme effekt i de nordiske lande,« lyder opfordringen til transportminister Magnus Heunicke og hans nordiske kolleger.
[add:449]