23948sdkhjf

Svane hilser ministerens plan velkommen

Transportminister Magnus Heunicke lancerede onsdag syv punkter, som skal bekæmpe social dumping, over for sine europæiske kolleger. Forslagene kredser bl.a. om cabotagekørsel, hvor ministeren sammen med en række andre EU-lande ønsker klarere regler på området.

Hos DI Transport ser direktør Michael Svane som udgangspunkt positivt på ministerens initiativ.

»Jeg hilser ministerens indsats i relation til klare og enkle cabotageregler velkommen. Jeg glæder mig især over, at ministeren har taget vores kurs til sig, nemlig at indsatsen skal ske på europæisk niveau. Det har været, er og vil være vores klare krav, at eventuelle regelændringer skal have til formål at sikre klare og enkle og ikke mindst fælles spilleregler. Jeg er meget tilfreds med, at ministeren og regeringen dermed ikke forfølger den kortsigtede kurs, som visse aktører i branchen har satset alt på, nemlig danske særregler med det formål at hegne Danmark ind,« siger Michael Svane.

Lovlig cabotage er helt i orden

»Jeg ser frem til at arbejde sammen med transportministeren og hans kolleger samt EU-Kommissionen om de fremtidige rammer for landevejstransporten i EU ikke mindst også i min egenskab af formand for transportudvalget i Business Europe,« siger Michael Svane.

»I min indsats vil vi fortsat stå vagt om den fri bevægelighed i EU og også at lovlig cabotage ikke er social dumping,« lyder det fra DI-bossen.

Postkasser eller ej?

Den danske transportminister har også tordnet imod de såkaldte postkasseselskaber – datterselskaber af danske transportfirmaer, der bruges til at køre med udenlandske lastbiler fra den danske adresse. Hele denne indsats er DI Transport mere lunken over for.

»Ministerens bebudede indsats mod postkasseselskaber er forventelig. Jeg synes,  det er fint med en kortlægning af spørgsmålet på europæisk niveau. Også her går vi konstruktivt ind i arbejdet på europæisk niveau, men med den klare opfattelse, at det skal være fuldt ud lovligt at etablere sig med datterselskaber i udlandet. Også  her har vi et syn, der afviger fra andre dele af branchen. Men danske transportvirksomheder skal have præcis samme muligheder for at etablere sig i udlandet præcis som det er tilfældet inden for alle andre brancher,« siger Michael Svane, der i øvrigt støtter fuldt op om punkterne for øget kontrol og bedre rastepladser.

[add:449]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078