Svenskerne kan snart tilbageholde lastbiler
Et nyt lovforslag om beslaglæggelse af lastbiler er på vej igennem den svenske Rigsdag. Tidligere har det været juridisk vanskeligt for svensk politi at forhindre lastbiler i at fortsætte deres kørsel, selv om de begik åbenlyse ulovligheder på svenske veje. Det ændrer lovforslaget på.
Fremover vil svensk politi have lov til at beslaglægge chaufførens bilnøgle, kropsvisitere chaufføren og eventuelle medpassagerer samt forsyne lastbilen med en elektronisk låseanordning, hvis de vurderer, at videre kørsel vil være uforsvarlig. Tilbageholdelse i mere end 24 timer kan prøves ved domstolene. Begrundelserne for at tilbageholde en lastbil eller et vogntog kan enten være overlæs eller alvorlige brud på køre- og hviletidsreglerne. Kun ved overlæs kan hele vogntoget tilbageholdes.
»Svenskerne har hidtil haft ret lempelige regler omkring tilbageholdelse af køretøjer. I de nye, opstrammede regler fokuserer de primært på sikkerheden, og det er jo indlysende fornuftigt. Ingen kan være interesserede i, at farlige lastbiler kører videre på vejene,« siger ITD’s politiske chef, Nikolaj Stig Nielsen.
Cabotageforslag forliste
I det oprindelige lovforslag var der lagt op til, at brud på cabotagereglerne også kunne bruges som begrundelse for at forhindre videre kørsel med en lastbil, indtil en såkaldt sanktionsafgift var betalt. Der var endvidere lagt op til, at udenlandske køretøjer var pligtige til altid at medføre en kopi af fragtpapirerne i køretøjet som dokumentation for lovlig kørsel. Men disse forslag blev af de svenske embedsfolk vurderet som tvivlsomme i forhold til EU-retten.
[add:462]