Tiptrailer til grus i Sorø
TJO A/S har fået leveret en ny Kel-Berg 4-akslet tiptrailer. Chassiset er opsvejst med længdevanger i I-profil af QSTE690, samt med stærke tværvanger og forstærkninger.
Traileren står på 4 stk. 9 tons BPW-aksler med tromlebremser og original luftaffjedring. Første aksel er løftbar, og fjerde aksel er selvstyrende. Foran på chassiset er boltet arbejdsplatform i galvaniseret stål med sikkerhedsgelænder.
Lastas har opbygget tipkassen med 40 mm aluminiumsprofiler 2,5 mm indvendigt og 2,0 mm udvendigt. Forvæg af 4,5 mm alu-plade med kraftige alu-forsmækforstærkninger. Bunden er fremstillet af 5 mm aluminiumplade. Traileren har et rumindhold på 61,5 m3.
Kassen har tophængt bagklap med pneumatisk åbne- og lukkesystem, hvor tophængslerne er flyttet ca. 300 mm frem for at give 15 % ekstra åbning ved aflæsning, og der er monteret 1 stk. kornlem i bagklap. Kassen er flot grålakeret, og den lukkes med en gul rullepresenning med rør.
Den nye trailer er leveret af Anders Larsen fra Lastas.
I 1986 overtog TJO Sorø Containertransport og driften over grusgrav og affaldsdepot i området Løng ved Sorø efter familien Jull Olsen, der igennem
20 år havde stået for driften.
Ud over driften i Løng har de gennem årene gravet grus på en række større og mindre lokaliteter i Sorø-området. I 2003 blev TJO A/S’ aktiviteter bl.a. udvidet med drift på arealer i Kaldred nær Kalundborg, hvor der forventes at kunne graves grus de næste 20-25 år.
TJO beskæftiger i dag ca. 45 medarbejdere.
[add:449]