Ny teknik ser frem i tiden
Volvo Trucks har udviklet en ny teknologi, som kan reducere risikoen for ulykker forårsaget af begrænset udsyn. Den gør et køretøj i stand til at foretage en 360 graders scanning af omgivelserne.
Køretøjet evaluerer informationer fra flere forskellige kilder samtidig. Teknologien fungerer meget som den menneskelige hjerne og foreslår handlinger for at undgå eventuelle uheld. Teknologien er på teststadiet nu og kan ifølge Volvo Trucks blive til virkelighed inden for 5 til 10 år.
Teknologien er et resultat af det unikke forskningsprojekt Non-Hit Car and Truck, som gennemføres i samarbejde med Volvo Personvogne. Hvis chaufføren ikke reagerer på de foreslåede handlinger, kan styre- eller bremsesystemet aktiveres automatisk.
Virtuel co-driver
Teknologiens vigtigste komponent er en dataplatform som samler informationen fra kameraer, radarenheder og andre sensorer placeret på alle sider af køretøjet. Med hjælp fra dataplatformen foretager lastvognen hvert 25. millisekund en 360 graders scanning af omgivelserne.
Alt datainput tolkes, risikosituationer analyseres og forskellige muligheder for køretøjet genereres. Ved at kombinere foreskellige sensorsystemer kan systemet skelne mellem og identificere forskellige typer trafikanter, for eksempel fodgængere, cyklister, motorcyklister og andre køretøjer. Det registrerer både afstand og retning for trafikanterne.
»Teknologien kan forudsige trafikscenarier op til fem sekunder i forvejen, afhængig af hvor hurtigt objekterne bevæger sig, og derefter præsentere den bedste handlingsplan,« fortæller Mansour Keshavarz, som er systemingeniør hos Volvo Trucks og har arbejdet med teknologien.
»Teknologien fungerer på mange måder som en co-driver – men en som kan se rundt om hele køretøjet. Systemet kan også gøre chaufføren opmærksom på ting, som sker, så han eller hun kan reagere for eksempel ved en alarm eller ved at køretøjet bremses for at undgå en kollision.«
Kommende udfordringer
Teknologien er endnu ikke færdig til at kunne bruges i et kommercielt sikkerhedssystem. I sammenligning med automatisering i personbiler er der visse udfordringer, der skal løses, når man udvikler denne type teknologi for tunge køretøjer.
»Lastvogne er en anden type køretøjer og opfører sig ikke på samme måde som personbiler i trafikken. For eksempel er hver enkelt lastvogn lastet forskelligt, og deres størrelse forhindrer dem i at udføre store undvigemanøvrer såsom at dreje hurtigt for at undgå kollisioner. Derfor er det vigtigt at forske i og udvikle teknologi specielt til lastvogne,« fortsætter Mansour Keshavarz.
[add:462]