23948sdkhjf

S: Gode signaler fra ny kommissær

Tirsdag aften var den indstillede transportkommissær, slovakken Maroš Šefčovič, til høring.

I forhold til den tidligere transportkommissær, Siim Kallas, har Maroš Šefčovič indtil videre markeret sig positivt, mener bl.a. EU-parlamentariker Ole Christensen (S). I sin skriftlige orientering til Europa-Parlamentet har han således blandt andet lagt vægt på, at markedsåbninger på transportområdet ikke er et mål i sig selv.

I den mundtlige høring, hvor medlemmerne af Europa-Parlamentets transportudvalg har mulighed for at stille spørgsmål til den indstillede kommissær. havde Šefčovič bl.a. følgende udmeldinger:

- Arbejdsforhold for chauffører: Opfattelsen af industrien skal ændres og moderniseres. Herunder skal der også fokus på social sikring og lønninger, så branchen bliver attraktiv at arbejde i.

- Social dumping - simplificering af reglerne: Der er problemer med social dumping i transportbranchen, og de skal håndteres ved bl.a. skabe regler, som er simplere, klarere og mere fair.

- Mere social dialog: Arbejdsmarkedets parter skal inddrages mere i evaluering og udformning af lovgivning. Det hører til blandt de ting, man ikke har gjort godt nok i den seneste periode. Arbejdsmarkedets parter skal arbejde sammen om at modernisere europæisk transport.

- Der er brug for en "social code" for mobile arbejdstagere i transportbranchen, så der bliver social stabilitet for de relevante arbejdstagere.

- Sociale rettigheder: Ny lovgivning skal ikke underminere sociale rettigheder. Når ny lovgivning forberedes og evalueres, skal det vurderes, hvordan beskæftigelsen samt forholdene på arbejdsmarkedet påvirkes - sådanne vurderinger skal altid foretages på transportområdet.

- Liberalisering af cabotagereglerne: Kommissæren svarede ikke tydeligt på, hvorvidt han bakker op om yderligere liberaliseringer af cabotagereglerne. Han understregede, at der er brug for mere simple regler, som er lettere at håndhæve.

Alt i alt positive signaler fra den formentlig kommende transportkommissær, mener Ole Christensen.

»Kommissæren sendte mange gode signaler, og det kommer mine kollegaer jeg til at holde ham op på. Dog havde jeg gerne set et løfte om en totalrenovering af cabotageregler, for det er der brug for. Desværre svarede kommissæren ikke så klart på det spørgsmål,« siger han.

»Jeg er glad for, at kommissæren anderkendte, at der er problemer med social dumping i transportbranchen - det er faktisk et fremskridt i forhold til hans forgænger. Han understregede ydermere, at der er behov for at se på lønforhold og social sikring. Det kan jeg kun give ham ret i,« siger Ole Christensen.

»Kommissæren lagde op til, at social dumping blandt andet skal bekæmpes ved at gøre reglerne enklere, og det er faktisk noget af det, der er brug for. Her har vi noget, vi kan holde ham op på,« slutter Ole Christensen.

[add:450]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064