Norge kræver vinterdæk på hele vogntoget
Norge udvider nu kravet om vinterdæk fra 15. november til 31. marts på tunge biler til at omfatte alle hjul på hele vogntoget. Kravet vil gælde fra 1. januar 2015, oplyser det norske Samferdselsdepartementet. Det vil således også gælde fx aksler på trailere og løfteaksler.
Sidste efterår indførte de norske myndigheder påbud om vinterdæk for tunge køretøjer over 3500 kg med undtagelse af løfteaksler. Myndighederne har nu vurderet, at det af trafiksikkerhedshensyn er nødvendigt at udvide påbuddet.
Det betyder, at lastbiler og påhængskøretøjer samt trailere med tilladt totalvægt over 3500 kg vil skulle være påmonteret vinterdæk på alle aksler fra 1. januar 2015.
»Et påbud om vinterdæk på store biler og tilkoblede køretøjer vil gøre det tryggere at færdes på norske vinterveje. Både for chaufførerne af disse biler men også for alle os andre,« udtaler samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Vognmænd får travlt
Chefkonsulent i DTL Frank Davidsen forudser, at især rigtig mange trailerejere nu vil få travlt med at montere vinterdæk på køretøjerne, hvis deres trailere har ærinde i Skandinavien.
»Der bliver trukket et hav af trailere rundt i Europa, som stammer fra speditører, der bruger alle mulige typer vognmænd. Også vognmænd, der ikke bekymrer sig så meget om, hvad de knapper bagpå. Jeg er ikke i tvivl om, at de norske myndigheder kommer til at håndhæve kravet meget bestemt, så jeg vil opfordre til, at man som vognmand tænker grundigt over, hvad man udsætter sig selv for, hvis ikke der er vinterdæk på traileren til Norge.«
Da vinterdæk for enkelte dækdimensioner på tunge køretøjer kan være vanskelige at fremskaffe, vil der ifølge Samferdselsdepartementet blive etableret overgangsordninger. Undtaget fra kravet vil derfor være køretøjer, som er 30 år eller ældre, køretøjer, der ikke bruges i kommerciel transport, køretøjer til anlægsarbejder og til og fra anlægsarbejder, mobilkraner og de af forsvarets køretøjer, som hovedsageligt kører i terræn.
[add:338]