DEBAT: Lige vilkår?
ITD vil have ordnede forhold i transportbranchen. Derfor har man indført skærpede etiske regler, hvilket har medført, at ITD har ekskluderet Børge Ernø Transport på grund af brud på køre- og hviletiderne.
Jacob Chr. Nielsen skriver, at vilkårene er i princippet ens overalt. Javel, men det gælder da slet ikke lønvilkårene, chaufførerne fra Østeuropa tjener jo langt mindre end chaufførerne i Vesteuropa og i særdeleshed i Danmark. De lave lønninger er klart den eneste grund til den omfattende cabotagekørsel, vi er udsat for.
Jacob Chr. Nielsen skriver også, at de, som bevidst snyder på vægten, gør det på bekostning af dem, der overholder reglerne. Rigtigt, men er det så ikke snyd, når danske transportfirmaer opretter en postkasseadresse i udlandet for at kunne udstationere østeuropæiske biler med tilhørende østeuropæiske chauffører til Danmark og disponere disse fra Danmark? For det er jo det, man gør.
De udenlandske chauffører lever en kummerlig tilværelse og er så lavt lønnet, at de ikke ville kunne eksistere her i landet, hvis ikke de havde deres lastbil at "bo" i. Er det ikke et brud på moral og etiske regler?
Hvor langt rækker dette krav om etik og moral, når det kommer til stykket? ITD må nok sige farvel til nogle medlemmer, hvis ITD mener det her alvorligt.
Om disse postkasser er lovlige eller ej, vil kloge hoveder nok diskutere i lang tid fremover. Jeg mener, at tomme postkasser kun er oprettet for at få adgang til billig arbejdskraft - det er snyd.
EU’s idé med cabotagekørsel er, at man kan undgå tomkørsel til gavn for miljøet, hvis man tillader udenlandske lastbiler at køre op til tre cabotageture efter levering af et internationalt læs. Men det, at udenlandske biler kører nationale transporter her i Danmark, sparer jo ikke flere tomme km end danske biler.
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
[add:338]