DAF klar med intelligent fartpilot
DAF benyttede den første pressedag forud for IAA-messen i Hannover, der åbner torsdag, til at lancere deres ”Predictive Cruise Control & Predictive Shifting” – en fartpilot, der ved hjælp af GPS-teknologi er i stand til at tilpasse fart og accelleration på den mest brændstoføkonomiske måde.
Konceptet kendes fra andre lastbilproducenter og bliver altså nu også tilgængeligt i nye DAF’er fra årsskiftet.
Predictive Cruise Control bruger GPS-teknologi til at fastslå køretøjets præcise placering og til at forudse vejens forløb de næste 1 til 2 kilometer. Systemet ”kigger forud” og tager højde for stigninger og nedkørsler.
Chaufføren indstiller den indstillede hastighed samt den tilladte afvigelse, som køretøjet kan gå op eller ned i fart. Inden for dette spænd vælger Predictive Cruise Control den ideelle hastighed, og Predictive Shifting vælger det rette gear.
Udgangspunktet for begge nye teknologier er at køre så lang tid som muligt i det højest mulige gear ved det optimale antal omdrejninger.
Hvis fx lastbilen nærmer sig slutningen på en stigning, bestræber systemet på at blive i et højere gear. Hvis stigningen umiddelbart afløses af en nedkørsel, bruges der mindre brændstof før toppen for på den måde at gøre brug af køretøjets masse til at ”skubbe” sig over bakken. Et højere gear vælges også, så snart systemet ved, at nedkørslen er ved at blive stejlere.
I nogle tilfælde vil Predictive Cruise Control tillade farten at falde til under den fastsatte hastighed – for eksempel når lastbilen næsten har nået toppen af en bakken, og systemet ved, at energien i nedkørslen hurtigt vil bringe køretøjet tilbage på den ønskede fart under nedkørslen.
Predictive Cruise Control kan også midlertidigt lade farten stige – men stadig inden for den fastsatte tolerancegrænse – med henblik på så lavt brændstofforbrug som muligt.
Predictive Cruise Control er tilgængeligt fra januar 2015 i alle nye DAF CF og DAF XF med en automatisk 12 trins AS Tronic-gearkasse.
[add:452]