23948sdkhjf

DTL: Magnetskruen uden ende

TV2 afslørede angiveligt søndag aften, at en sønderjysk vognmand har givet instrukser til chaufførerne i virksomhedens udenlandsk registrerede lastbiler om at anvende magneter, hvis der var problemer med køre- hviletiden.

»Hvis det er hændelsesforløbet, er det helt uacceptabelt,« siger DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.

ITD, hvor firmaet – Børge Ernø transport – er medlem, har indledt en sag om brud på foreningens etiske retningslinjer, som muligvis kan ende i eksklusion. DTL-bossen er ikke i tvivl om, hvad der burde være konsekvensen, hvis anklagerne holder stik:

»Nu er der i den konkrete sag ikke tale om et DTL-medlem, og den form for fusk, som indslaget indikerer, at der er tale om, ville medføre eksklusion fra DTL,« siger Erik Østergaard.

TV2’s afsløring kommer omtrent samtidig med, at den anden ud af i alt 27 sigtede chauffører nu har fået sin dom ved retten i danmarkshistoriens største politisag om manipulation af fartskriveren ved brug af magnet – som lastbilmagasinet.dk kunne fortælle mandag.

Det er en sag, der nu har trukket ud i årevis. Også i forrige uge afslørede politiet magneter på udenlandske biler ved en kontrol på Sjælland.

»Det er skruen uden ende. Presset i markedet fra udenlandske virksomheder – i visse tilfælde dansk kontrollerede – gør, at det er laveste fællesnævner der sætter dagsordenen. Og det går i dén grad ud over branchens image,« siger Erik Østergaard.

»Det kan også tvinge danske vognmænd med danske chauffører til at lave samme svindelnumre for at være med i konkurrencen, og så har vi den onde spiral. Der er forsvundet ca. 1200 danske vognmandsvirksomheder gennem de seneste år – dels på grund af krisen – dels på grund af den intensiverede konkurrence fra udenlandske vognmænd. Dét har uden tvivl også haft kraftig indflydelse,« siger DTL-bossen.

»Udviklingen kan selvfølgelig holdes nede med øget kontrol. Men ikke uden at der, for det første, sker en holdningsændring hos nogle politikere, så vi kan få ryddet op i det alternative arbejdsmarked som er muliggjort gennem EU’s nuværende cabotageregler. Og dels, at man i større omfang skal til at kigge på transportkøberenes rolle i det pres de lægger på markedet. Ønsker vi, at der også i fremtiden skal være dansk kvalitetstransport på vejene, skal der sættes ind nu,« mener Erik Østergaard.

[add:459]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063