23948sdkhjf

Scania G 410 til tops i tysk test

Præcis 499 kilometer krævende motor- og landeveje omkring München lagde asfalt til det tyske fagblad Truckers seneste sammenligningstest af lastbiler i 400-450 hk-klassen til europæisk langturskørsel på ca. 40 tons vogntogsvægt.

Og da støvet havde lagt sig, stod Scania G 410 Streamline med 13 liters 6-cyl. Euro 6-motor med ren SCR-teknologi tilbage som vinder på bl.a. laveste brændstofforbrug, laveste egenvægt og største trækkraft.

Konkurrenterne i sammenligningstesten var Mercedes-Benz Actros 1843, Renault T430 og DAF XF, mens både Volvo, Iveco og MAN havde takket nej til test-invitationen.

Korrigeret for forbruget af AdBlue, som er et nødvendigt tilsætningsstof for alle de deltagende lastbiler for at overholde Euro 6-miljønormen opnåede Scania’en ca. 0,4 liter/100 km lavere forbrug end Mercedes Benz Actros’en samt mere end 1,5 liter/100 km lavere forbrug end de to øvrige konkurrenter.

Også den velansete transportavis 'Deutsche Verkehrs Zeitung' (DVZ) har testkørt markedets nyeste Euro 6-lastbiler på de tyske veje under realistiske forhold. Konklusionen efter fem forskellige testkørsler med Scania G 410 Euro 6 og tilsvarende lastbiler fra konkurrerende mærker gennem de seneste 12 måneder blev, at Scanias G 410 Streamline med 13-liters 6-cyl. rækkemotor med ren SCR-teknologi stod tilbage som den mest økonomiske.

[add:461]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078