23948sdkhjf

DEBAT: Stå sammen om dansk transport

Kære Hans J. Hansen:

Sjældent har jeg dog læst et mere mærkværdigt indlæg end dit her på siden mandag.

Fri konkurrence er jo en god ting, men skal være på lige vilkår. Som du selv siger, har vi i Danmark aldrig kunnet konkurrere på lønnen, og tidligere vandt vi opgaver på dygtighed, faglighed og præcision. Alle disse parametre har man nu efterhånden lært mere eller mindre i lavtlønslandene, hvorfor lønnen faktisk i dag er næsten det eneste, der kan konkurreres på.

Jeg og mange andre synes, det er vigtigt at have et velfungerende, dansk transporterhverv, som giver beskæftigelse til mange - ikke blot chauffører, men også mekanikere og andre logistikfolk. Derudover hjemkører sådannne forretninger valuta til landet og er dermed med til at sikre vefærd. Kan du forestille dig et land, hvor vi er afhængige af udenlandske vognmænd og chauffører for at få mælk og brød på bordet?

Vel er der andet man kan give sig til end at være vognmand - og heldigvis for det. Det er efterhånden ikke sliddet og risikoen værd - men det kan en velbjærget lønmodtager jo være ligeglad med.

Et skattefradrag i lighed med sømandsskatte-ordningen kan muligvis hjælpe lidt på situationen - i dag udgør chaufførlønnen på mange transporter op mod 45 % af omkostningerne, så naturligvis vil et skattefradrag kunne sikre en lavere lønomkostning - og samtidig sikre chaufføren den samme nettoløn.

En anden ting, som politikere og andet godtfolk ikke forstår, er udefradraget - som også er en hæmsko for at sikre danske arbejdspladser inden for transport. Lad os nu stå sammen om at bede politikerne om at trække i arbejdstøjet - som de alligevel så tit lover, at de vil forsøge.

Niels Juel Nielsen
Blomstervangen 56
8250 Egaa

[add:452]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081