23948sdkhjf

DEBAT: Ugehvil handler også om sikkerhed

Politiet her i Danmark mener ikke, at den del af køre- og hviletidsreglerne, som omhandler chaufførernes ret til at have et normalt liv i en bolig sammen med familie og venner, altså det, at man skal ud af lastbilen, når man skal afholde det ugentlige hvil på 45 timer, har noget med trafiksikkerheden at gøre, så den del af køre- og hviletiderne vil man ikke kontrollere/kræve overholdt?

Jeg er ikke enig. Det, at chaufførerne lever i en lastbil i op til 3-4 måneder ad gangen, medfører en meget begrænset bevægelsesfrihed, dårlig hygiejne, dårlige spisevaner og, som vi kan se, et stort forbrug af spiritus. Man kan jo se, at der er store problemer med spirituskørsel hos chauffører fra Østeuropa, ikke kun i Danmark, men også i andre lande.

Det kan ikke undre nogen, at østeuropæiske chauffører kikker dybt i flasken med de arbejds- og lønvilkår, deres arbejdsgivere i Vesteuropa byder dem. Så jo, chaufførens velfærd har i allerhøjeste grad noget med trafiksikkerhed at gøre.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:460]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063